kruip in de huid van je klant

Vaak word ik gevraagd: ok, dan heb ik m’n ideale klant gekozen en dan? Hoe trek ik die aan? Hoe worden ze betalende klanten? Hoe maak ik ze wildenthousiaste fans? Dit is wat ze van me horen.

 

Ik begin niet met concrete tips over welke social media je dan moet inzetten, wat, waar en hoe vaak je moet adverteren, waarover je kan bloggen, hoe je beter gevonden wordt op Google en dat soort acties. Ik benadruk een heel ander aspect dat veel ondernemers over het hoofd zien. Een goedbewaard geheim eigenlijk, maar dat véél belangrijker is en al het andere ook veel gemakkelijker maakt:

“Leer om alles wat je doet te zien vanuit het perspectief van je ideale klant!”

That makes sense, nietwaar? Want hoe zou het voor je zijn als jij precies zou weten hoe jouw ideale klant zou reageren op wat jij doet met je business?

  • Je gaat ze exact aanbieden wat ze willen, omdat je weet waar ze echt naar op zoek zijn…
  • Je weet je dus ook wat je NIET (meer) moet aanbieden…
  • Je wekt eindelijk hun echte interesse met je marketing, je blogs, je webinars etc. omdat je met je inhoud nu veel beter aansluit bij hun echte behoeften…
  • En heel belangrijk: je leert de taal spreken van je ideale klant…

Ondernemen wordt echt zo veel gemakkelijker, als je weet hoe en waarmee jij je klanten moet bedienen. Je zal binnen de kortste keren het inkomen verdienen dat je wil.

In de huid van je klant kruipen is een skill

Weten wat je klanten willen, voelen en denken is dus een heel groot voordeel. En het goede nieuws is: in de huid kruipen van je klant is een skill. En alle skills zijn te leren. Je moet weten hoe je het moet doen en waar je moet beginnen. Maar dan is het gewoon oefenen, oefenen, oefenen.

Essentie van marketing

Dit, beste ondernemers, is de essentie van marketing: jouw commitment als ondernemer om je klant optimaal te bedienen en daarbij weten dat je zoveel meer waarde kan leveren als je jouw ideale klanten echt door en door kent. Hun wensen, verlangens, angsten, bezwaren. Dat is het geheim om je ideale klanten als magneten aan te trekken.

Ben/was jij onderdeel van je eigen doelgroep?

En daarom adviseer ik mijn eigen klanten, ondernemende vrouwen zoals jij, vaak om vooral ook een doelgroep te kiezen waar je deel van uitmaakt of ooit hebt uitgemaakt. Want jij, als geen ander, bent dan makkelijker in staat om van perspectief te wisselen en in de huid te kruipen van je eigen doelgroep. Dan heb je zo al een voorsprong op je concurrent die dat niet goed onder de knie heeft.

Wil je aan de slag om je skills te verbeteren op dit punt? Meer praktische tips in de vorm van 3 oefeningen geef ik in een volgend blog.

En natuurlijk wil ik nu heel graag weten wat jouw gedachten hierover zijn en wat je gaat doen met wat je hier net leest. Laat je het me weten in de commentbox hieronder?

Lees ook:


Wil jij alles op alles zetten om 2016 een topjaar te maken?

Leer dan je ideale klantgroep te vinden én aantrekkelijke producten te ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke behoeften van je klant. Want dan bouw je aan een succesvolle business met meer omzet, leukere klanten en meer impact op de wereld. In mijn marketingprogramma ‘MarketingLeap’ werk ik met mijn klanten uitgebreid aan hun verdienmodellen, marketingstrategieën, implementatieplannen en -systemen. Iets voor jou? Neem dan nu contact op voor MarketingLeap.