Wel of niet een marketing coach inhuren? We zien veel coaches worstelen met dit vraagstuk. Natuurlijk is het een beetje prediken voor eigen parochie, maar laat ons je helpen. Als geen ander kennen we de onzekerheid die zoeken van een coach met zich meebrengt. Dus: welkom bij de ultieme gids voor het kiezen van de juiste marketing coach voor jouw coachingsbedrijf!

Weloverwogen besluit

Een goede marketing coach kan een wereld van verschil maken voor jouw bedrijf en kan je helpen om jouw doelgroep effectief te bereiken en te converteren. Maar met zoveel opties in de markt (ja, google maar eens), kan het overweldigend zijn om degene te vinden die het beste bij jou en jouw behoeften past.

Of je nu net begint als zelfstandige coach of al een tijdje bezig bent, deze handleiding zal je door het proces leiden van het kiezen van de voor jou juiste marketing coach. Zodat je door de bomen het bos weer kan zien. We kijken naar belangrijke factoren, zoals natuurlijk de expertise, ervaring en prijs, maar ook de compatibility met de fase waarin jouw coachingsbedrijf zit, zodat je een weloverwogen besluit kunt nemen.

Eigen ervaring

Allereerst: wie zijn wij om jou te kunnen adviseren in het selecteren van een geschikte marketing coach? Dat is een belangrijke vraag die beantwoord moet worden, voordat je in deze handleiding duikt. Je wil er uiteraard zeker van zijn dat we recht van spreken hebben. Belangrijk voor jou om te weten is dat we zelf formeel opgeleide marketeers zijn, werkzaam als marketing coach maar ook doorgewinterde ondernemers die uitgebreide evaring hebben met het selecteren van EN investeren in en werken met succesvolle, internationale marketing en business coaches. We putten uit eigen ervaring en die van onze klanten. We kennen de valkuilen. Dus let’s dive in!

Je eigen marketingbehoeften en -doelen analyseren

Voordat je begint met zoeken naar een marketing coach, is het belangrijk om je eerst je eigen marketingbehoeften en -doelen te analyseren en reviewen. Wat wil je bereiken met je marketinginspanningen? Welke gebieden van marketing wil je verbeteren? Door een duidelijk beeld te hebben van wat je wilt bereiken (meer dan: “ik wil gewoon meer klanten”), kun je gerichter zoeken naar een marketing coach die gespecialiseerd is in die specifieke gebieden.

Trap niet in een gemakkelijke valkuil

De meeste coaches die op zoek gaan naar een marketing coach, hebben van te voren geen idee en denken dat een gesprek met een marketing coach daar wel opheldering over kan geven. Maar niks is minder waar. Je verspilt jouw kostbare tijd en die van de marketing coach als je een kennismakingsgesprek voert zonder zelf exact te weten waar je naar op zoek bent. En erger, je trapt gemakkelijk in de valkuil om met iemand te gaan werken aan iets waar je bijvoorbeeld (nog) niet aan toe bent gezien de fase waarin je bedrijf zich bevindt, je ervaring of je skills.

Noodzakelijke voorbereiding

Analyseer dus eerst je eigen situatie en behoeftes. Wat heb je al opgezet? Wat werkt, wat werkt niet? Waar liggen jouw talenten, wat vind je leuk om te doen en wat niet? Hoeveel tijd spendeer je aan marketing? Heb je een team, wat is de taakverdeling? Wat zijn je overall doelen en welke marketingdoelen horen daarbij? Wat staat in de weg om die doelen te bereiken? Wat is de termijn waarbinnen je die wil behalen? Etc.

Een dergelijke analyse is een goede en noodzakelijke voorbereiding op je zoektocht naar een marketing coach. Begin daarmee en sla deze stap niet over!

Soorten marketing coaches

Jouw behoefte-analyse geeft als het goed is een duidelijke richting voor de gewenste expertise van de marketing coach. Je hebt verschillende soorten marketing coaches. Strategische marketing coaches die je helpen een strategie te formuleren om je doelstellingen te halen met al dan niet een specifiek stap-voor-stap implementatie-traject. Of marketing coaches met een bepaalde tactische expertise, bijvoorbeeld videomarketing om je youtube-kanaal te laten groeien.

Bepaal eerst de expertise waar je naar op zoek bent en dan welke marketing coaches die expertise bieden. Begin je zoektocht door potentiële coaches te onderzoeken. Bekijk hun websites, lees hun klantrecensies en bekijk hun portfolio’s. Dit geeft je een idee van hun expertise, ervaring en de resultaten die hun klanten hebben behaald. Maak een lijst van marketing coaches die je aanspreken en die passen bij jouw behoeften en doelen.

Factoren om te overwegen bij het kiezen van een marketing coach

Bij het evalueren van de expertise en ervaring van marketing coaches zijn er enkele belangrijke aspecten om te overwegen. Kijk naar hun opleidingsachtergrond, certificeringen en ervaring in jouw specifieke branche, met jouw type klanten en met klanten zoals jijzelf. Maar ook: hoe houden ze hun expertise op peil? Hebben ze zelf mentors? Investeren ze nog continu in hun eigen know-how en dragen ze die state-of-the-art kennis over aan hun klanten?

Heel belangrijk is ook het volgende: hoe zijn ze expert geworden? Door opleiding en jarenlange ervaring? Of hebben ze een marketing hype opgepakt en zich eigen gemaakt? Wat zeggen de testimonials over de expertise? Een marketing coach met bewezen expertise en ervaring in jouw branche, doelgroep en op jouw persoonlijke (bijvoorbeeld denk- en werkniveau) en zakelijke niveau (de fase waarin je bedrijf zit) zal beter in staat zijn om je te begeleiden en te adviseren.

Echte marketeer versus ervaringsdeskundige

Let op: veel marketing coaches die werkzaam zijn in de branche zijn NIET per definitie een “echte” marketeer. Die hebben geen marketingachtergrond, maar bijvoorbeeld een communicatie- of salesachtergrond. Of het zijn het ervaringsdeskundigen die een bepaalde marketingtactiek onder de knie hebben gekregen. Helemaal prima, als je daar specifiek naar op zoek bent, maar zo niet – wees dan kritisch van wie je leert.

Aan de andere kant zijn er ook marketeers werkzaam als marketingcoach, die GEEN of te weinig ondernemerservaring en/of -succes hebben. Dus wees ook daar alert op bij de beoordeling of je te maken hebt met een marketing coach, die zowel het niveau hebt dat je nodig hebt om je bedrijf te laten groeien en die ook zelf heeft bereikt wat jij wil bereiken.

Coachingsstijlen

Elke marketing coach heeft zijn eigen coachingstijl en benadering, dus het is belangrijk om te bepalen welke stijl het beste bij je past. Sommige coaches zijn meer hands-on en zullen je stap voor stap begeleiden, terwijl andere coaches meer de rol van mentor en adviseur op zich nemen. Een enkele marketing coach staat boven de materie en kan jou helpen op zowel strategisch en tactisch niveau. Heel belangrijk als je graag het grotere plaatje wil blijven zien om te snappen wat je aan het doen bent. Overweeg welke coachingstijl je het meest aanspreekt en welke benadering het beste past bij jouw leerstijl en behoeften.

Kijk naar je behoefte

Weten waar je mogelijk op vastloopt, is eveneens cruciaal. Ben je goed in een strategie uitzetten, maar lukt het je slecht om te implementeren? Of ben je een kei in dingen afmaken en voor elkaar krijgen, maar ben je minder sterk in overzien welke taken gedaan moeten worden en in welke volgorde? Kijk goed naar wat je nodig hebt van je marketing coach. En kijk wat de potentiele marketing coaches over hun eigen werkwijze zeggen.

Een kennismakingsgesprek is de laatste stap

Marketing coaching vergt doorgaans een serieuze investering. In tijd, geld en energie. Daarom wil je het grondig aanpakken en je selectieproces serieus nemen. Veel coaches zijn er wat gemakkelijk in om meteen een kennismakingsgesprek te willen met verschillende potentiele marketing coaches. Waarschijnlijk omdat ze dat vanuit hun eigen praktijk ook gewend zijn. Maar een kennismakingsgesprek is feitelijk de allerlaatste stap die je neemt in het selectieproces! Je bent er dan eigenlijk al voor 95% zeker van dat je met deze persoon verder wil. Die resterende 5% is waarmee het valt of staat. En dat gaat vaak over de klik, de chemie die er tussen jullie is.

Een selectieproces aan beide kanten

Goede marketing coaches snappen dat en sterker nog, die willen je niet eens spreken voordat je al een behoorlijk grote dosis commitment hebt getoond. Zij onderwerpen jou als het goed is, ook aan een selectieproces. Want ook zij stellen eisen aan de klanten met wie ze werken.

Vergelijk een kennismakingsgesprek waar partijen het JA-woord geven, als een ceremonie voor het altaar. Daar ga je ook niet met de eerste de beste staan. Of dat nog eens met 10 anderen herhalen. Dan heb je ook al de nodige ervaring opgedaan.

Start met low-risk ervaringen

Dus wat kun je doen om alvast een goed beeld te krijgen of de marketing coach wat voor jou is? Consumeer alles wat er te consumeren valt: blogs, gratis webinars, video’s, low-investment producten zoals (werk)boeken en mini-trainingen. Dit geeft een heel goed beeld van wat je kunt verwachten van je marketing coach. Niet alleen qua niveau en inhoud, maar ook qua benadering en persoonlijkheid. Zorg ook dat je je informeert met wie of wat de marketing coach werkt. En dat je aan dat profiel voldoet, voordat je een gesprek aan vraagt.

Goede chemie

En als het zover is: heb een gesprek, online of in levende lijve. Het is essentieel dat je een goede klik hebt met je marketing coach en dat je samen effectief kunt communiceren. Voel de energie en of je je comfortabel en geinspireerd voelt bij de marketing coach. Stel vragen over jouw eigen bedrijf en luister naar hun antwoorden om te beoordelen of ze goed kunnen luisteren, begrijpen wat je nodig hebt en effectief kunnen communiceren.

Let op: het kennismakingsgesprek met een potentiele marketing coach is geen jobinterview! Je hebt je vooronderzoek al gedaan en alle kwalificerende factoren op een rijtje gezet. Stel geen onzinnige vragen als “hoeveel klanten heb je nu”. Laat je vooral leiden door de vragen die de marketing coach aan JOU stelt. Die moeten 100% gaan over jou, jouw ambities, je marketing en jouw bedrijfsgroei. De vragen die je krijgt spreken boekdelen over de expertise van de marketing coach en de klik die je voelt. De flow van het gesprek zal kenmerkend zijn van hoe hij/zij met je zal werken.

De investering en ROI

De prijsstelling en betalingsmogelijkheden kunnen per marketing coach verschillen. Bepaal eerst welke prijsklasse binnen je budget past en wat je ROI (Return On Investment) zal zijn. Schrik je bij voorbaat al van een bepaald tarief? Bedenk wat de investering je oplevert. Zijn dat minimaal 3 klanten van EUR 1500 in de tijd dat je met de coach werkt? Dan heb je het geld bij een investering van EUR 3000 al dik terug verdiend. Helpt je marketing coach jou een systeem te implementeren waar je de komende 5 jaar maandelijks omzet mee genereert? Dan valt de initiele investering ook in het niet. Meer zelfvertrouwen als ondernemer? Wat is dat je waard? Dat is de manier om over investeringen na te denken. En past de investering niet helemaal in je budget, bespreek dan betalingsmogelijkheden, zoals maandelijkse betalingen.

Starten met je nieuwe marketing coach

Nadat je alle bovengenoemde factoren hebt overwogen, is het tijd om de uiteindelijke beslissing te nemen en de coachingrelatie te starten. Neem contact op met de gekozen marketing coach, als je al niet tijdens het kennismakingsgesprek het besluit hebt genomen en de details van het coachingprogramma hebt door gesproken. Zorg ervoor dat je een duidelijk begrip hebt van wat er van beide partijen wordt verwacht en wat de doelen en verwachtingen zijn. Maak afspraken over de frequentie en duur van de sessies en zorg ervoor dat je een contract of overeenkomst krijgt waarin alle afspraken worden vastgelegd.

Met de juiste marketing coach aan je zijde kun je je coachingsbedrijf naar het volgende level tillen en je marketinginspanningen naar een hoger niveau brengen. Het kiezen van de juiste marketing coach is een belangrijke beslissing, dus neem de tijd om grondig onderzoek te doen en de marketing coach te vinden die het beste bij jouw behoeften en doelen past.

Door het volgen van de stappen en factoren die in deze handleiding zijn genoemd, ben je goed op weg om de juiste marketing coach voor jouw bedrijf te vinden. Neem de tijd, wees kritisch en vertrouw op je intuitie. Die is vaak de beste raadgever.

_____________________________________________________________________________________

COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit.

Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen:

1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. 

Start vandaag nog met de upgrade van je marketing en ervaar hoe simpel het kan zijn.

Ga naar: marketingshop

2. Meld je aan als Casestudy:

We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand – let op: zonder ingewikkelde techniek, dure advertenties of harde sales.

Ga naar: Casestudy

3. Werk 1-1 met Sandra

Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me via de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.