Stel marketingdoelen!

Wil je meer resultaten halen met je marketing? Stel marketingdoelen! Dan ga je slimmer en efficiënter werken en wordt de kans groter dat je je doelen gaat halen. Lees hier WAT een marketingdoel is en HOE ze eruit zien.

Veel coaches worstelen met het stellen van marketingdoelen

Als jij het lastig vindt dan is het wellicht een schrale troost: veel coaches worstelen met het stellen van marketingdoelen of zelfs doelen in het algemeen. Het is ook niet heel eenvoudig hoor. We raken al snel lost in allerlei acties en leuke bezigheidjes die we aanzien voor ‘doelen’. Maar dat is dus iets wat je wil voorkomen als je naar je next level van je business wil.

Marketingdoelen stellen werkt en dit is waarom.


Marketindoelen geven…

  1. Een strakke focus.

Iedere dag naar je opgeschreven marketingdoel(en) kijken, zorgt dat ze op je netvlies staan. Je raakt minder afgeleid door allerlei andere dingen. En je wordt echt enthousiaster als je merkt dat je vooruit gaat!

  1. Een duidelijk bewijs.

Door regelmatig je inspanningen af te meten tegen de resultaten die je haalt, krijg je een reality check van je voortgang. Kom je vooruit, sta je stil, zak je af? Tandje bijschakelen indien nodig, dagje ‘marketingvrij’ als het kan.

  1. Een sterk houvast en richting.

Marketingdoelen zorgen ervoor dat je je niet meer steeds afvraagt wat je nu weer moet doen om nieuwe klanten te krijgen. Op basis van je doelen kun je namelijk je actielijst heel scherp opstellen.


WAT brengt jou dichter bij je doel?

Iedere keer als je onzeker bent over je next step, zo van: tja wat zal ik nu maar weer eens gaan doen? Vraag jezelf af: welke keuze (actie, besluit etc.) brengt me dichter bij mijn DOEL? En die vraag kun je alleen maar met precisie beantwoorden als ook weet WAT je doel is. Daarom zijn marketingdoelen cruciaal. Je kunt doelen stellen op maandelijkse, wekelijkse en zelfs dagelijkse basis. Klinkt misschien wat heavy als je ’t niet gewend bent. Maar het werkt echt, dus probeer het uit.

Waar gaan we de mist in?

Als ik vraag: wat zijn je doelen deze week, dan krijg ik vaak activiteiten en projecten te horen: mijn websiteteksten afmaken, m’n blog posten, de nieuwsbrief eruit gooien. Laat ik er duidelijk over zijn: dat zijn GEEN marketingdoelen. We denken dat het onze doelen zijn, omdat we ons er op dat moment op gaan focussen. Maar meestal ligt een echt doel daar een paar trapjes boven.

HOE ziet een echt marketingdoel eruit?

Een doel is een eindstop. Het topje van die berg die je wil beklimmen. Het doel zet je in actie. Mensen zeggen wel meteen: oh ja, ze moeten SMART zijn. Ja, klopt dan worden ze concreter. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Achievable, Realistisch en Tijdsgebonden. Dus met deadline. Maar er is ook een hierarchie in doelen en een verschil tussen business- en marketingdoelen.

Voorbeelden van businessdoelen:

  • 10 gekwalificeerde potentiele klanten per dag
  • 5.000 euro omzet aan het eind van deze week
  • 5 nieuwe klanten die getekend en betaald hebben eind deze maand

Voorbeelden van marketingdoelen:

  • 100 nieuwe emailsubscribers per week.
  • 50% open-rate per campagne
  • 250 nieuwe members in de LinkedIn-groep

Zie je het verschil tussen de algemene business-doelen en je marketingdoelen? Natuurlijk moet er een correlatie tussen zitten, wil het je die resultaten geven die je wil.

Break-down van je high-level businessdoelen

Ik hoop dat je duidelijk is geworden dat er altijd een break-down nodig is van je high-level businessdoelen. Veel coaches – en ondernemers in het algemeen-  vinden het onwijs lastig om bijvoorbeeld hun omzedoelen zo concreet te maken tot het level dat ze er daadwerkelijk iets mee kunnen.

Heb je marketingdoelen gesteld, dan pas ga je kijken HOE je deze doelen gaat halen. Met welke projecten, activiteiten en acties. Zorgvuldig gekozen en die rechtstreeks van invloed zijn op je doelen.

EN NU JIJ…

Pak een stuk papier en schrijf je doel op voor deze maand of week. Kijk ernaar en review:

  • Vraag 1) Is het werkelijk een doel of is het een project, activiteit of actie?
  • Vraag 2) Wat wil ik ECHT bereiken? Op dit moment, niet over 3, 5 of 10 jaar.
  • Vraag 3) Hoe kan ik dit SMART maken en omzetten tot marketingdoelen?
  • Vraag 4) Welke projecten en activiteiten helpen mij om dat doel te halen?

Is er een verschil? Hoe luiden je marketingdoelen nu? En wat ga je doen? Ik ben erg benieuwd. Deel het met ons via info@coachelle.nl


COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor missie-gedreven coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit.

Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen:

1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. 

Start vandaag nog met de upgrade van je marketing en ervaar hoe simpel het kan zijn.

Ga naar: marketingshop

2. Meld je aan als Casestudy:

We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand – let op: zonder ingewikkelde techniek, dure advertenties of harde sales.

Ga naar: Casestudy

3. Werk 1-1 met Sandra

Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me via de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.