Ben je wel eens naar een vakspecifiek seminar geweest? Zo eentje waar al je collega-coaches zijn? Op een gegeven moment denk je dan “Jee, die doet ook al exact hetzelfde als ik” (kindercoaching, executive coaching, wandelcoaching… you name it) of erger: “Jee die doet exact hetzelfde als ik, maar dan VEEL beter”. Tja. Veel coaches vragen zich dan ook terecht af hoe zich kunnen onderscheiden van al die anderen, die hetzelfde doen. Want je wil voor een potentiele klant niet hetzelfde lijken als die andere, toch ook heel erg vriendelijke coach met-jarenlange-ervaring in de straat. En concurreren op tarief, brrrr, dat is de slechtste strategie ever. Wat te doen? Lees verder.

Niemand wil coaching kopen.

De eerste eye-opener die ik je wil geven is dit: niemand wil wat jij verkoopt… Mensen zijn absoluut niet geinteresseerd in coaching. Geen hond op deze planeet (laat staan een mens) denkt: “Zo, ik ga vandaag eens even wat coaching kopen.” Eens toch? Dus stop maar met de promotie van je workshops, programma’s of gewoon je coachingsdiensten. Niemand is daarin geinterresseerd kan ik je verzekeren.

Marketing gaat niet over jezelf verkopen.

Shocking? Natuurlijk! Ik begrijp je reactie. Want dat is wat de meeste businesscoaches je leren: je moet jezelf als coach promoten en continu jezelf en je coachingsdiensten verkopen. MAAR. Mensen willen helemaal niet wat jij verkoopt. Ze willen hebben wat jouw ding – m.a.w. jouw coaching, training of programma etc.- voor hen DOET. En specifieker: ze willen het om hoe het hun laat VOELEN. Eén van de ‘wetten’ van Marketing en Consumentenpsychologie. We hebben het hier dus over EMOTIES.

Marketing gaat primair over het laten ervaren van emoties.

We hebben het hier dus over EMOTIES. Marketing gaat primair over het laten ervaren van emoties. Niet over verkopen van jezelf, je sessies of coachingspakketten. Niet over de eigenschappen ervan. Zelfs niet over de verkoop van de voordelen die het je klanten biedt. Het gaat over hoe we mensen zich laten voelen. En dat geldt voor jou, voor mij, voor iedere coach.

Drie belangrijkste drijfveren van koopgedrag

In principe verkopen we (als we het goed doen) dus allemaal hetzelfde! We verkopen emoties. En als we bedenken dat de drie belangrijkste drijfveren voor menselijk koopgedrag hebzucht, angst en kuddegedrag zijn, dan kun je daar als coach met je marketing heel goed op inspelen. En op een manier waar je collega-coaches nog niet aan gedacht hebben.

Wat wil jouw doelgroep voelen?

Wat ik altijd zeg: succesvolle coaches zijn niet per se betere coaches, maar ze hebben wel effectievere marketing. Dat gaat er dus ook over dat ze met hun marketing exact de gevoelige snaar van hun doelgroep weten te raken en vaak ook vanuit een nieuwe, verfrissende hoek. Kijk naar de emotie hebzucht. Snel zou je denken: dat speelt niet bij mijn doelgroep. Maar ook onze zoektocht naar liefde, schoonheid, vriendschap, status of erkenning zijn vormen van ‘hebzucht’, vormen van onze voortdurende zoektocht naar beloning en bevrediging van lagere of hogere behoeften. Goede marketing speelt daarop in. Daarnaast zijn mensen vaak bang of onzeker, wat zich uit in onze zoektocht naar veiligheid en zekerheid.

Krijg mensen in beweging.

Jouw taak als zelfstandige coach is dus om in te spelen op de emoties van jouw doelgroep. Als je jouw audience hun meest gewilde gevoel weet te geven, dan doe je iets waardevols. Dan maak je impact. En krijg je mensen in beweging. Dan willen ze met je werken, gaan ze bij je kopen,  betalen ze heel graag voor wat jij biedt.

En als je dit dan ook nog eens op een authentiekere manier weet te doen dan al die andere collega-coaches in de markt, jouw concurrenten – met verhalen, met connectie, met ervaringen – dan onderscheid je je. Ook al is je aanbod niet per sé uniek!

Dat is wat zorgt voor business groei!

En alles begint met de 2 ‘gouden’ marketingvragen die je jezelf hoeft te stellen:

Voor wie wil ik echt van betekenis zijn?

Wat doet ‘mijn ding’ voor ze?

Jouw beurt: wie is jouw doelgroep en wat is jouw strategie om je te onderscheiden? Stuur me een berichtje via messenger. Dat kan hier: chat met Sandra. Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Sandra Fisser
Strategische marketingcoach speciaal voor missie-gedreven coaches.

——

COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor missie-gedreven coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit.

Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen:

1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. 

Start vandaag nog met de upgrade van je marketing en ervaar hoe simpel het kan zijn.

>>> GA NAAR: https://coachelle.nl/marketingadvies-voor-coaches

2. Meld je aan als Casestudy:

We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand – let op: zonder ingewikkelde techniek, dure advertenties of harde sales.

>>> GA NAAR: https://coachelle.nl/training

3. Werk 1-1 met Sandra

Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me via de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.