hogere-prijzen-vragen

Is geld voor jou een gevoelig onderwerp? Verdien je prima, maar zou je ’t liefst gewoon méér verdienen? Vind je het lastig om over je prijzen na te denken, laat staan betere prijzen te vragen? Je bent niet de enige. Wij ondernemende vrouwen kunnen hier echt mee worstelen. En lopen daardoor omzet mis. Hier is de clou: pricing gaat om een combinatie van 3 cruciale zaken.

 

Vragen wat je waard bent?
Heel vaak hoor je dat het er simpelweg om gaat dat je ‘moet vragen wat je waard bent’. Klinkt goed, maar juist voor ons ondernemende vrouwen is dat ingewikkeld. Want gemiddeld genomen zijn wij zijn er een kei in om te denken “zo bijzonder is het toch niet wat ik doe?” of “anderen zijn echt veel beter”. Of we denken juist “ik ben eigenlijk heel erg veel waard, maar zoveel kan ik toch niet vragen?”. En dat komt dus op hetzelfde neer.

Pricing, het vaststellen van je prijzen, is een combinatie van 3 cruciale dingen:

  1. jouw eigenwaarde
  2. je money story
  3. je marketingstrategie

Jij bent van grote waarde!
Je eigenwaarde is natuurlijk een precair onderdeel. Vaak vinden we het al vervelend te moeten toegeven dat we onszelf deep down niet heel erg hoog hebben zitten (anderen zijn altijd zoveel beter!). Laat staan dat we eraan gaan werken. Maar als je jezelf toestaat om voorbij dit struikelblok te komen, dan gaat de wereld er heel anders voor je uit zien. Werk er iedere dag aan. Pas affirmaties toe. Hardop zeggen: ik ben goed, ik ben waardevol, ik ben al het geld van de wereld waard.

Heb je het nodig om het te ‘rationaliseren’ bedenk dan het volgende:

Jij richt je als impactvolle ondernemer met jouw producten of diensten op het verbeteren van het leven van je klant. Dankzij jou hebben zij een betere gezondheid, meer succes, betere relaties, meer geld of energie. Dat is SUPER waardevol! En belangrijk: bedenk ook wat het je klanten eigenlijk zou kosten als ze niet van je aanbod gebruik zouden maken. Dus jij BENT van grote waarde.

Wat is jouw money story?
We hebben allemaal onze eigen ‘money story’: hoe gaan we met geld om? Welke relatie hebben we ermee? Geven we het makkelijk uit, potten we het op, zijn we gierig -voor onszelf en anderen- , geeft het altijd stress? Waar komt het vandaan, hoe ging het vroeger thuis?

Weet dit: je money story kun je veranderen.

Hoe? Ga anders naar geld kijken. Bekijk het vanuit overvloed in plaats van schaarste. Vanuit positiviteit in plaats van als stressvol thema. Zie dat je je eigen leven en dat van anderen ermee kunt veranderen. Je kunt je geld investeren in jouw eigen ontwikkeling en de groei van je bedrijf. Je kunt geld weggeven aan mensen die je een beter leven gunt. Je kunt dingen kopen die fijn zijn voor jezelf en je gezin. Je zult zien dat geld dan ineens ‘voor’ je gaat werken in plaats dat het altijd een ‘dingetje’ blijft.

Welke strategie volg je?
Betere prijzen vragen, betekent niet per se altijd HOGERE prijzen vragen. Het hangt maar net van je strategie af. Wil je veel of meer verdienen, dan moet je strategie hier wel op ingericht zijn. In het algemeen geldt dat je dan hogere volumes moet creëren als je lagere prijzen vraagt. Dit werk je uiteraard uit in je marketing strategie, waar je je marketing acties en boodschap omheen bouwt.

Een voorbeeld

Een yogadocent vindt het erg lastig om prijzen vast te stellen. Ze stelt aan het begin van het jaar nieuwe tarieven op en verhoogt dat ieder jaar een beetje. Ze vraagt zich af wat een goed tarief is en of ze niet te goedkoop is? Maar tegelijkertijd is ze is ook bang om te duur te zijn en klanten mis te lopen.

Vanuit marketingstrategisch oogpunt ligt het maar net aan de positionering. Wat wil ze zijn voor haar klanten? Wie zijn haar klanten? Wil ze iedereen uit het dorp in de sportzaal krijgen? Wil ze de goedkoopste zijn van de gemeente? Dan moet ze zich daarmee onderscheiden en zorgen dat ze een groot bereik heeft. Wil ze juist exclusief zijn in het duurste segment? Dan moet haar bedrijf dat uitstralen en high-level klanten aantrekken. Bijvoorbeeld de executives uit het bedrijfsleven die om 06.00 op de yogamat willen staan.

Maar let op: de meeste ondernemers gaan zo’n beetje in het midden zitten hiervan. Daar ben je uiteindelijk veel onzichtbaarder en heb je veel meer last van concurrentie.

Kortom: wil je meer verdienen? Neem deze 3 onderdelen (je eigenwaarde, money story en marketingstrategie) eens flink onder de loep.

EN NU JIJ…
Neem de eerste stap door 1 onderdeel te kiezen waarvan jij denkt dat het jouw grootste struikelblok is met hogere prijzen vragen, waar je aan moet werken (eigenwaarde, money mindset of marketingstrategie). Schrijf op hoe het nu zit, kijk ernaar en vraag jezelf af: wat zijn mogelijke alternatieve benaderingen? Welke hiervan bevalt mij het meest? Wat kan ik er vandaag nog mee doen om op korte termijn betere prijzen te vragen?


Wil jij mijn hulp om meer te verdienen?

Dat kan! We zorgen ervoor dat we jou naar de next level krijgen van je business. Dat doen we bijvoorbeeld in het COACHELLE MarketingGrowth programma. Dat is het programma voor ‘high achievers’ waarin je in 90-dagen jouw doelen haalt en waar je superpower-ondersteuning krijgt op basis van het COACHELLE CATS-model. Voor structureel meer klanten. Meer omzet. En meer zelfvertrouwen! Iets voor jou? Neem NU hier contact met me op!