keuzeangst

Je doelgroep kiezen: voor veel ondernemers taaie kost. Laatst zei iemand tegen mij die in het midden van het land een lokale business heeft: ja maar hoezo zou ik me beperken, als er een potentiële klant uit Limburg  geïnteresseerd is dan wil ik die toch ook helpen? Als je m’n eerdere artikel over “doe jij nog aan one size fits all” hebt gelezen, weet je wat m’n antwoord ongeveer was.

 

Ook deze ondernemende vrouw bleek last te hebben van keuzeangst. In haar geval ging het erom dat ze bang was om klanten mis te lopen. Het zijn altijd angsten, die ervoor zorgen dat er niet gekozen wordt. Zonde, want als het gaat om doelgroepen geldt toch echt de regel: hoe smaller, hoe beter. Ik ga je helpen om van je angsten af te komen. Hieronder krijg je 5 argumenten, laat ze goed op je inwerken. 

  1. “Als ik me richt op een kleine doelgroep, verklein ik ook m’n kansen op klanten.”

Door je zo breed mogelijk in te zetten, wil je je kansen zo groot mogelijk maken. Dat verzekert je van voldoende inkomsten en geeft bestaanszekerheid. Denk je. Niets is minder waar! Zowel theorie als praktijk laten zien dat je bestaanszekerheid juist groter wordt als je focust op 1 doelgroep. De reden: je bereikt deze ene doelgroep gemakkelijker, je bedient ze beter met op hun behoefte afgestemde producten en diensten en je spreekt ze gerichter aan met je communicatie. Kortom, je aantrekkingskracht op potentiële klanten wordt groter en je efficiency neemt toe. Je wordt gezien als expert. En let op: smal betekent niet per definitie klein!

2. “Wat als ik niet de juiste doelgroep kies?”

Een angst die gebaseerd is op een angst voor falen. Hou je voor ogen dat door vaag te zijn en “alles voor iedereen” aan te bieden, je inderdaad niet de verkeerde keuze maakt. En dus niet faalt in dat opzicht. Maar je staat wel je eigen succes in de weg! Vooral om de reden dat potentiële klanten zich letterlijk niet aangesproken voelen door jou en/of jouw aanbod. Ze herkennen zich niet in wie jij aanspreekt en wat jij te bieden hebt. Dus verander je mindset. Probeer falen te zien als een kans om te leren. Hou jezelf voor dat je altijd weer kunt bijstellen en opnieuw kunt kiezen.

3. “Als ik me maar richt op 1 specifieke doelgroep, kan ik niet meer met alle andere klanten werken die ik ook leuk vind.”

Natuurlijk kun je iedereen blijven bedienen, het is onzin om te denken dat je dan ineens potentiële klanten moet afwijzen en wegsturen! Bedenk dat de keuze voor 1 doelgroep vooral een strategische marketingkeuze is, gebaseerd op grond van efficiency en verwachte kansen. Als iemand die niet tot je doelgroep behoort, zich toch aangetrokken voelt tot jou en je aanbod en jij wil daarmee werken: ontvang haar/hem vooral met open armen!

4. “Ik doe het al jaren op deze manier.”

Als dit is wat je denkt, dan heb je vooral last van een angst voor verandering. “Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt” is vaak het idee. En dat klopt wel. Een doordachte keuze voor een aantrekkelijke, smalle doelgroep kan inderdaad je leven radicaal veranderen. Je gaat dingen loslaten, met andere mensen werken, nieuwe, aantrekkelijkere producten ontwikkelen en misschien voor het eerst echt succesvol worden. Verandering brengt altijd weerstand met zich mee. Als je dat in jezelf voelt, werk er dan aan. Probeer moedig te zijn, je ondernemersmindset aan te spreken en je vooral te focussen op je belangrijkste ondernemersdoel. En dat is toch vaak succesvol zijn met je business.

5. “Ik vind het juist leuk om met zoveel verschillende klanten te werken.”

Het is echt een misvatting om te denken dat als je voor 1 doelgroep kiest, jij voortaan ook maar met 1 type mens in aanraking komt of met 1 probleemstelling. Als jij je doelgroep en specialisme goed hebt gekozen, kun je eindeloos creatief zijn. Zowel in de ontwikkeling van je product/dienstenaanbod, jouw manier van werken als jouw kennis die je op verschillende manieren gaat inzetten. Je zult merken dat je gekozen doelgroep zorgt voor veel uitdaging en spanning voor de komende tig jaren. En belangrijker nog: het gaat je echt meer opleveren.

Ben je overtuigd om te focussen met je doelgroep? Ga er vandaag nog mee aan de slag! Laat me hieronder in de commentbox weten wat je gaat doen.

En als je er hulp bij nodig hebt, laat het me dan weten. Met mijn MarketingLeap programma gaan we uitgebreid op zoek naar de voor jou meest lucratieve doelgroep. Lees hier meer over MarketingLeap.