peinzen over doelgroepen

Wat een crime blijkt het, die keuze voor de beste doelgroep! Ik kreeg behoorlijk wat vragen na mijn artikel met 5 sterke argumenten om van je keuzeangst af te komen. Gelukkig wordt het steeds duidelijker dat überhaupt kiezen veel lucratiever is voor jou en je business.

Maar dan? Hoe kom je aan je beste doelgroep? Goed nieuws: hier krijg je mijn 3 gouden tips waarmee je wel 10 stappen verder komt. En waar start het allemaal mee…?

TIP 1: schets een duidelijk profiel van je meest IDEALE klantenkring

Kijk, veel ondernemers kunnen vaak een heel lijstje maken van mogelijk interessante doelgroepen. En dan worden die doelgroepen vervolgens 1 voor 1 afgeschoten op criteria zoals “leuk, maar kunnen me niet betalen”, “leuk, maar niet heel bijzonder” en “leuk, maar leveren me nu ook te weinig op” etc. Einde oefening voor die doelgroepen. En het brainstormen begint opnieuw volgens dezelfde procedure. Zo raak je in een vicieuze cirkel en zit je vervolgens met de handen in het haar. Herkenbaar?

Het startpunt is dus ook niet ‘mogelijk interessante doelgroepen‘, maar je “meest ideale“. Nu hoor ik je bijna denken: “Ja, ik weet juist niet wat mijn ideale klant is. Ik vind alle klanten wel leuk!”. Ik begrijp je, maar dit is dus dé valkuil waar je niet in wil trappen. Je gaat op die manier te snel voorbij aan cruciale, fundamentele zaken. Lees even verder wat ik bedoel.

Tip 2 Kun je niet verzinnen wat je ideale klantengroep is, ga terug naar je strategische uitgangspunten

Hier komt pure marketingstrategie om de hoek kijken. Kijk weer eens naar de basiselementen die jouw bedrijf en jouzelf als ondernemer beschrijven en richting geven. Met dat wapen in handen weet je namelijk feilloos wie je IDEALE klantenkring is. Je gebruikt je strategische uitgangspunten als filter, als overlay.

Wat overblijft is jouw ideale potentiële klantenkring: mensen met wie jij het allerliefst werkt. Die jou de juiste energie gaan geven, waar jij de meeste impact op kan hebben en waar jij van ultieme waarde bent. Mensen wiens leven jij gaat verrijken met wat jij te bieden hebt. Mensen die jou gaan helpen de wereld te creëren die jij voor ogen hebt, waar jij vanuit jouw passie en authenticiteit aan wil bouwen. En waarvan het waarschijnlijk is dat zij een urgent verlangen hebben naar jouw oplossing voor hun probleem. En dus geneigd zijn te kopen van je. Dus wat zijn jouw waarden? Hoe wil jij bijdragen aan de wereld? Wat is jouw big WHY? En wie gaan jou daarbij helpen en wil jij op jouw beurt graag bedienen?

Tip 3 bouw het profiel verder met demografische en psychografische kenmerken  

Ben je zover, dan ga je verder met de profielschets op basis van leeftijd, geslacht, opleiding, inkomenscategorie, waar hechten ze waarde aan, wat is hun koopgedrag, wanneer kopen ze iets etc. Kortom, aan de hand van demografische en psychografische kenmerken. En zo ga je verder met het bouwen van het profiel.

Genoeg munitie voor jou?

Je doelgroep kiezen gaat dus over business fundamentals. Strategische marketing. Niet eenvoudig, dat klopt. Maar het is nodig om verder te komen. Ga ermee aan de slag! Laat me weten of het lukt in de comment box hieronder, ik ben heel benieuwd en help je graag bij vragen.


MarketingLeap – dé sprong naar meer verdienen, meer klanten, meer zelfvertrouwen!

Vind je de zoektocht naar je beste doelgroep nog steeds verschrikkelijk taai?  Wil je wel vooruit komen met je bedrijf? Bouw dan voor eens en altijd een stevig fundament voor je business. Dat doe je in mijn 5-daagse strategische marketingtraining . Wil jij dit ook? Lees hier meer informatie over MarketingLeap.


peinzen over doelgroepen