ondernemende vrouw

Voel jij je wel eens rusteloos als ’t gaat om je bedrijf? Het gaat best goed, je hebt klanten, je maakt omzet, je hebt eigenlijk weinig zorgen. Maar ergens knaagt het…  Tijd om er wat aan te doen! Lees hier 4 top strategieën die jou een flinke sprong verder brengen.

 

Geen idee wat je allemaal moet doen

Ondernemen kent fases. Het begint met de  de zogenaamde early struggle. Je bent voor jezelf begonnen en hebt geen idee wat je allemaal precies moet doen. Je zit vol goede moed en bent bereid om alles te doen en aan te pakken om je bedrijf van de grond te krijgen. Je voelt de voldoening van eigen baas zijn. Soms zakt de moed je in de schoenen bij het nemen van al die startershobbels.

Maar op een dag gebeurt het: je gaat geld verdienen. Je springt een gat in de lucht bij je eerste klant. Opluchting!

Ritme, routine en klanten

Na een tijdje vind je je draai. Je bent in de fase van fun&busy beland. Je begint ritme en routine te vinden: klanten benaderen, werken, administratie, etc. Je bent ‘lekker bezig’. Je doet je ding, gaat de boer op, probeert zichtbaar te zijn en er komt –zij het met pieken- omzet binnen.

Je zit comfortabel. Dus blijf je een tijdje zo doorgaan. En nóg een tijdje. En nog maar een tijdje…

Inner struggle-fase

Maar ineens… knaagt het. Je wil méér. Meer uitdaging. Meer waardering. Meer geld verdienen. Meer trots zijn op jezelf. Want je kúnt ook meer. Je hebt immers een berg aan ervaring, opleiding, inspiratie, passie. En vooral zoveel ideeën.

Je hebt zin in een volgende stap. Een grote stap. Want het mag grootser. Je wil weer vol passie over je werk en ideeën kunnen praten op een feestje. Heerlijk lijkt je dat.

En opeens voel je je gevangen in je eigen situatie. Dat wat je nu hebt kan en wil je niet loslaten, maar je wil wel vooruit komen.

Herkenbaar?

Het is de fase van inner struggle. Aan de ene kant wil je graag verandering, aan de andere kant durf je niet. Want wat je nu hebt is goed.

Ik zie deze fase voor ons ondernemers als een prachtig KADO. Want die rusteloosheid en groeiende onzekerheid (“stel nou dat dit het is?”) is namelijk jouw ultieme uitnodiging om eindelijk een besluit te nemen om de volgende fase in te gaan.

Je bent klaar voor the next level!

Je kunt het. Laat mij je er alvast bij helpen. Want de kans is dat je redelijk snel al grote stappen kunt maken, aangezien je als ondernemer al een tijdje bezig bent. Hier is wat ik voorstel.

De sharpen-up fase. Je gaat alles aanscherpen. De bouten en moeren aandraaien, zeg maar. Met als doel: een groeisprong.

En yes ladies, dit gaat over optimalisatie van je business model en herdefiniëren van je strategie 🙂 LEES HIERONDER DE 4 STRATEGIEËN.

strategie om te groeien
strategie om te groeien
  1. Maak je niche specifieker.

Wil je snel naar jouw volgende level gaan, in plaats via de lange en uitputtende route, dan is het nodig dat je een LASERFOCUS krijgt op een specifiek probleem dat jouw ideale klant heeft en waarvoor ze bereid zijn om in te investeren. Dit is dus hét moment om in te zoomen op jouw ideale klant. Definieer jouw niche opnieuw. Verfijn het tot in detail. Wie bedien jij? Wat is hun ECHTE worsteling? Hoe zouden zij dit probleem beschrijven waar ze mee worstelen? Gebruik deze informatie om je marketing, strategie, communicatie en aanbod op af te stemmen. Tip: wees genadeloos voor jezelf. Kom uit je zelfde ‘riedeltje’ en probeer te denken zoals je klant zou denken.

  1. Maak de overgang naar verschillende service levels.

Servicelevels gaan over het prijs/kwaliteitsniveau dat je biedt. Misschien werk je nu volgens 1 servicelevel? D.w.z. krijgt nu iedere klant iedere product of dienst dezelfde kwaliteit van jou? Creëer dan meerdere levels tegen verschillende prijsniveaus en beschikbaarheid. Live 1-1 face-tot-face werken gaat naar het hoogste level in een premium of high end service. Online, of op afstand / telefonisch is weer een niveau lager evenals werken op groepsniveau live of online etc. Hanteer je verschillende servicelevels dan zorgt dit er vaak ook voor dat je stopt met werken op uurbasis of dat je altijd maar weer hetzelfde ‘kunstje’ doet.

Voorbeeld: Je bent vormgever en je wordt door klanten ingehuurd om te werken aan allerhande vormgevingsklussen met eindeloze correcties. Je factureert op uurbasis. Verschillende service levels bereik je door bijvoorbeeld Small, Large, XXL packages te creëren met ieder een bepaald serviceniveau. Denk aan aantal correctierondes, responstijden, specifieke productcategorieën (alleen BTL of ook ATL-materiaal), offline producten of in combi met online etc. Je kunt ook variëren in je aanbod door een hooggeprijsde tweedaagse VIP sessie aan te bieden waarbij je specifieke problemen in thema’s giet bijv. ‘huisstijlrenovatie’ of ‘online branding optimalisatie’. Mogelijkheden genoeg!”

  1. Verhoog je prijzen.

Op het moment dat je de overgang hebt gemaakt naar verschillende servicelevels werkt de gedachte van ‘per uur werken en factureren’ ook niet meer. Ga over op waardering naar WAARDE die jij levert met je aanbod en stem je pricing daarop af! Het is ook een manier om de juiste klanten aan te trekken. Klanten die resultaat en kwaliteit willen. En die dus niet gaan omrekenen wat ze er voor krijgen en op basis daarvan bepalen of ze het waard vinden. Dat is waarschijnlijk in meerdere opzichten NIET jouw ideale klant. Die mag je concurrent hebben 🙂

TIP om aan deze VALUE-benadering te wennen maak je een lijst met op z’n minst 25 resultaten die voor jouw klant mogelijk zijn als ze met jou gaan werken of iets van jou kopen. Deze oefening zorgt ervoor dat je heel specifiek wordt in de waarde die jij biedt en heel gefocust blijft op alle manieren waarop jij op positieve manier het leven of werk van je klant beïnvloedt. Dit is een mindset-booster!

  1. Laat systematisch je emaillijst groeien.

Strategie 1, 2 en 3 gingen over herpositionering, opnieuw verpakken van je aanbod en een nieuwe pricingstrategie. Na deze stappen is het tijd om MEER mensen uit jouw ideale klant-groep te bereiken. Maak hier een plan voor. Wat is je doel, hoeveel mensen wil je op je lijst erbij, wanneer heb je dat bereikt en welke middelen ga je hiervoor inzetten? Je zult zien dat dit de snelste manier is om je lijst daadwerkelijk te laten groeien. En de logische stap daarna is: waarde leveren en een aanbod doen…

Dit waren de 4 super strategieën die je METEEN al kunt toepassen en die jouw business naar een volgend level brengt. Onthou dat je bedrijf laten groeien, ook inhoudt dat JIJZELF moet groeien.

Hoe simpel bovenstaande strategieën ook klinken, het vergt nogal wat van jou om deze stappen te durven nemen. Je zult op enkele knoppen moeten drukken om in beweging te komen. En dat is OK. Begin gewoon met 1 stap en geniet van wat je op je reis tegenkomt.

EN NU JIJ…

Verplaats je in je ideale klant: wat is dan het nr.1 PROBLEEM dat hij/zij opgelost wil hebben? Welke servicelevels zou je op dit probleem kunnen bedenken? Hoe hoog zou de waarde hiervoor zijn voor je ideale klant (hoog, hoger, hoogst)? Welke prijzen komen er in je op?


Wil jij betere resultaten met een solide business model en strategische marketing ?

Met klanten duik ik eerst in een uitgebreide diagnostische ‘check up’, zodat we de exacte gebieden ontdekken waar je je aandacht op moet richten. Zodat we jou op een methodisch en consistent pad van continue verbetering krijgen. Dat doen we bijvoorbeeld in het COACHELLE MarketingGrowth programma. Daarin krijg je 90-dagen superpower-ondersteuning op basis van het COACHELLE CATS-model. Voor structureel meer klanten. Meer omzet. En meer zelfvertrouwen! Iets voor jou? Laten we snel een gesprek hebben. Meld je hier aan voor een: vrijblijvend GESPREK.