Bloggen? Voor veel ondernemende vrouwen geen probleem! De prachtigste proza schudden ze uit hun mouw. Lekker hun ei kwijtraken, wordt er gedacht. Maar vergeet niet: ben je ondernemer, dan moet alles wat je bedrijfsmatig aan inhoud communiceert, zgn. “content”, niet alleen aantrekkelijk en relevant zijn, maar vooral ook resultaat opleveren! Lees hier hoe je daarvoor zorgt. 

HELP, een doel!

Als ondernemers weten we allemaal dat doelen stellen belangrijk is. Of je ervan houdt of niet. Maar het is ongelooflijk hoeveel ondernemers nauwelijks of geen doelen stellen.  Als ik ernaar vraag, komt het neer op 1) ANGST (het geeft stress want “wat als je het niet haalt”) en/of  2) ONWETENDHEID (“moet je hier ook een doel voor stellen, hoe dan?”). Beide begrijpelijk en heel relevant. Het eerste gaat om je mindset, waar je aan kunt en moet werken als dit bij jou speelt. Het tweede ga hieronder uitleggen, dus lees verder!

Rijden met een blinddoek voor

In het algemeen geldt: geen doelen stellen is als rijden met een blinddoek voor! Het is gevaarlijk en je komt zeer waarschijnlijk niet aan waar je wil zijn. Hoezo is dat gevaarlijk in je business, denk je dan? Nou, wat dacht je van te weinig omzet, winst, groei? Einde bedrijf? En neem dit serieus, want uit onderzoek blijkt dat 5 jaar na hun start nog maar 60% van de bedrijven (KvK, bedrijvendynamiek 2016) bestaat! Not nice indeed. Om maar te zwijgen van de teleurstelling, frustratie, burn-out die op de loer liggen. Dat willen we vermijden!

Doelen helpen je dus te komen waar je wil zijn. Het zorgt voor:

  • meer focus, want je hebt een doel op je netvlies
  • dat je weet of je op de goede weg zit
  • optimalisatie en bijsturing als je ziet dat het nodig is
  • broodnodige motivatie om je stappen te nemen.

Dus ben je ondernemer, dan heb je doelen nodig. Sterker nog: je wil jezelf bekwamen in doelen stellen en halen! En dat geldt zeker voor je Marketing en content marketing. Iedere topondernemer of succesvol bedrijf stelt doelen!

Wat is content?

Nog even voor wie het niet duidelijk is: een blog is content. Website teksten zijn content. Social media posts zijn content. Nieuwsbrief: content. Dus zo’n beetje waar jij je dagelijks mee bezighoudt kan ik me voorstellen: allemaal content.

Bepaal je Content Marketing Strategie

Zet je content in voor je bedrijf, dan ben je bezig met content marketing. Om je content marketing effectief in te zetten, moet je allereerst bepalen WAT het voor je moet doen. Dan kun je ook beter verzinnen HOE je dat voor elkaar krijgt. En dan ben je dus bezig met STRATEGIE: bepalen wat het doel is en hoe je die kunt bereiken. En voor je content marketing wil je dus ook een strategie vaststellen. Want hoe duidelijker je bent in wat je wil, hoe simpeler, effectiever en leuker je leven (als ondernemer) wordt!

Voorbeeld van content-marketingdoelen:  potentiële klanten klanten aantrekken (zgn. leadsgeneratie), verkoop, omzet, bezoekers naar je website, behouden van klanten etc.

Zorg voor heldere en MEETBARE doelen

Zoals bij alle doelen, geldt ook voor je content doelen dat je in staat moet zijn om te meten of je je doel hebt gehaald of niet. Algemene doelen moet je vermijden. Want blijf je vaag, dan valt er niets te meten. Maar erger nog: vage doelen helpen je, evenals GEEN doelen, niet verder.

Laat me een voorbeeld geven. Een mooi doel voor bloggen is om potentiele klanten aan te trekken, om ‘leads te genereren’. Perfect doel of…? Nee. Nog veel te algemeen! Je wil SPECIFIEKER zijn dan dat. Een concreet content marketing doel luidt zoiets als:

Wekelijks 20 nieuwe blogbezoekers.

BAM. Duidelijker kan niet! Heb je zo’n contentdoel dan kun je met alle gemak weten of je inspanningen resultaat opleveren. Krijg je wekelijks gemiddeld 0 websitebezoekers erbij? Dan mag je aannemen dat je blogactiviteiten voor dat doeleinde tekort schieten. Optimalisatie is noodzakelijk.

Zo zie je ook dat je doel is hiermee ook heel SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistich en tijdsgebonden) gesteld is. Een gemakkelijk ezelsbruggetje dat we allemaal wel kennen. Pas het toe, dan zul je zien dat je veel bewuster wordt van wat je nou allemaal aan het doen bent op content marketing gebied.

Nog een voorbeeld.

Je wil expertstatus bereiken op jouw vakgebied en besluit je blogs op LinkedIn in te zetten om dat te bereiken. Je contentstrategie doel kan dan zijn:

Mijn wekelijkse posts op LinkedIn moeten 30x gedeeld worden.

En dit is hoe je dus doelen stelt voor je content marketing! En hoe je dus zorgt dat bijvoorbeeld bloggen resultaat op gaat leveren, in plaats van dat het een nice-to-do therapeutisch momentje voor je blijft.

C’est ca. En zoals ik altijd tegen mijn klanten zeg: maak het niet moeilijker dan het is! Stelregel is: je buuf van de overkant moet aan de hand van je resultaat in 1 oogopslag kunnen vertellen of je je doel hebt gehaald of niet. Zo ja, dan is je doel concreet genoeg! ?

EN NU JIJ…kijk naar welke contentactiviteiten jij hebt: welke concrete en meetbare doelen kun je opstellen?

Leuk, eye-opener, vragen, commentaar? Deel hieronder!


Wil jij mijn hulp om meer resultaten te halen met je marketing?

Dat kan! We zorgen ervoor dat we jou naar de next level krijgen van je business. Dat doen we bijvoorbeeld in het COACHELLE MarketingGrowth programma. Dat is het programma voor ‘high achievers’ waarin je in 90-dagen jouw doelen haalt en waar je superpower-ondersteuning krijgt op basis van het COACHELLE CATS-model. Voor structureel meer klanten. Meer omzet. En meer zelfvertrouwen! Iets voor jou? Neem NU hier contact met me op!