reële doelen

Een optimistisch doel stellen is belangrijk voor je succes. Maar let op! Een doel kiezen dat té hoog gegrepen is niet gemakkelijk om te halen. Aan de andere kant is een gemakkelijk doel ook niet aan te bevelen: dat zal jou niet stretchen. Waar het om gaat is dat je doelen tegelijkertijd uitdagend en realistisch zijn.

 

Uitdagend maar realistisch

De meeste ondernemers zijn optimistisch ingesteld en ook heel ambitieus. Hoge doelen zetten is vaak niet het probleem. Zeker als iemand ons aanspoort dat te doen. Maar vaak blijkt achteraf dat het way too high was en dat merk je doordat het doel bij lange na niet wordt gehaald. Dat is zonde, want je motivatie en zelfvertrouwen lopen zo een deuk op. Wel je doel zo hoog inzetten dat het je stretcht, maar dat het nog wel haalbaar is. Dat is de beste combinatie om al je talenten vol te benutten. Je gaat harder werken, slimmer werken, creatiever zijn, sneller schakelen, eerder beslissen en als vanzelf kansen benutten die zich voordoen.

4 manieren voor de reality check

Hoe bepaal je nu of je doel realistisch is? Bijvoorbeeld aan de hand van deze 4 verschillende methodes. Gebruik ze alle vier, just to be sure. Of kies er gewoon 1 van. Als je maar je reality check doet!

  1. Straight face-check
  2. Ervaringscheck
  3. Calculatiecheck
  4. Vergelijkingscheck

1. De straight face-check

Dit is een simpele, maar effectieve methode. Vertel je wat je doel is ten overstaan van een publiek. Bijvoorbeeld je vrienden. Tik je glas aan en zeg: “mag ik jullie aandacht, ik wil even mijn doel voor dit jaar met jullie delen:…”. En je steekt van wal. Als je merkt dat je het krachtig, op een zelfverzekerde toon kunt vertellen, niet verschiet van kleur of er niet meteen verontschuldigingen aan toevoegt (“alleen als alles heeeel erg meezit hoor”), dan is het waarschijnlijk realistisch genoeg! Uitdagend is hij ook wanneer je je bijvoorbeeld opgewonden en trots voelde toen je het vertelde.

2. Ervaringscheck

Als bovenstaande iets te simpel voor je klinkt, put dan uit je ervaring. Heb je in het verleden meegemaakt dat je ditzelfde doel al eens behaald hebt? Als dat zo is, ook al waren de omstandigheden toen heel anders, dan is het waarschijnlijk een realistisch doel voor je. Want als het je ooit is gelukt, dan lukt het je vast nog een keer! Prima dus. Maar vergeet niet jezelf nog te stretchen. Dus zet je doel hoger dan dat je ooit hebt behaald.

“Als het je ooit al is gelukt, lukt het je vast nog een keer.”

3. Calculatiecheck

Als methode 1 niet helemaal overtuigend voor je was en heb je te weinig ervaring als ondernemer om je te baseren op methode 2, probeer het dan cijfermatig op te lossen. Pak je rekenmachine erbij. Wat betekent het voor je als je een doel stelt voor, laten we zeggen eur 100.000 omzet? Hoeveel van welke producten of diensten moet je dan verkopen? Hoeveel verkoop je er aan je bestaande klanten? Hoeveel nieuwe klanten heb je nog nodig? Heb je de tijd en middelen om deze hoeveelheden te verkopen en leveren en deze klanten te werven? Etc. Je rekent het gewoon uit. En op basis van de uitkomsten besluit je of je dit doel dus waar kunt maken of niet. Piece of cake! Ook hier weer: zorg wel dat je doel uitdagend genoeg is.

4. Vergelijkingscheck

Wat ook een heel goede methode is om te bepalen of je doelen realistisch zijn, is om te kijken naar je peers. Dat zijn ondernemers waarmee je je kunt vergelijken. Die dus ongeveer op hetzelfde niveau zitten qua bestaansjaren, aanbod, kwaliteit, kwalificaties en competenties etc. Zeg maar je collega’s, concurrenten of concullega’s. Je vraagt het op de man af of je schat het in. Halen zij de aantallen (klanten of omzet etc) die jij voor ogen hebt als doel? Zitten ze ongeveer op het niveau van jouw doel? Dan is het waarschijnlijk een realistisch doel. Ook al lijkt het voor jou op dit moment nog wel heel uitdagend.

Dit waren de 4 fantastische methodes die ik met je wilde delen om de reality check te doen voor al je doelen. Heb je de checks gedaan en ben je bang dat jouw doelen toch onrealistisch zijn? Verander ze dan nu. Want geloof me, er is echt geen lol aan te beleven om te worstelen met doelen die je waarschijnlijk sowieso nooit had kunnen halen. Je ondermijnt daarmee je zelfvertrouwen en je motivatie. Uitdagende en realistische doelen geven je vleugels!

Next step: een plan maken! Gebruik daarvoor mijn step-by-step werkboek. Die is kant en klaar, ready to use. Download hem hier als je hem nog niet hebt!

Lees ook:


Wil jij alles op alles zetten om 2016 een topjaar te maken?

Leer dan hoe je specifiek vanuit ambitieuze marketingdoelen werkt aan een succesvolle business met meer omzet, leukere klanten en meer impact op de wereld. In mijn marketingprogramma ‘MarketingLeap’ werk ik met mijn klanten uitgebreid aan hun verdienmodellen, marketingstrategieën, implementatieplannen en -systemen. Iets voor jou? Neem dan nu contact op voor MarketingLeap.