In dit artikel 3 tips om je marketing effectiever te maken, speciaal voor de ondernemende coach die een compleet BLINDE VLEK heeft voor cijfers.

 

Frustratie ligt op de loer.

Ben jij niet echt van de cijfers? Weest gerust, je bent in goed gezelschap. Maar: het is niet handig. Want als je ook nog eens het gevoel hebt dat je marketing niet werkt, dat je veel te veel tijd eraan besteedt maar het te weinig oplevert dan raak je op den duur compleet gefrustreerd. Of teleurgesteld en onzeker. Of erger nog: alles tegelijkertijd. 

Tough questions.

Daar moet je dus onmiddellijk wat aan doen. Je wil je marketing effectiever maken. En dat begint met het stellen van een paar zogenaamde tough questions: waarom doe ik dit eigenlijk? Schep ik er plezier in om het te doen of doe ik ze omdat ik het anderen zie doen? Ligt het uberhaupt in mijn zone of genius en ben ik er goed in? Past het bij mij als persoon en bij hoe ik mijn coachingsbedrijf zie? En: wat kost het me en levert het me nou echt op…met 2 cijfers achter de komma? Kortom, een paar vragen waar je liever niet aan denkt, omdat je moet nadenken over het eerlijke antwoord die dan vervolgens niet echt gewenst zijn! Maar het goede nieuws: it won’t kill you. Sterker nog, je zult je er VEEL ZEKERDER door voelen.

Schaarse middelen: tijd, energie en geld.

Weten welke marketingactiviteiten je wat precies opleveren en dus je cijfers kennen, betekent dat JIJ aan het roer staat van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat je je tijd, energie EN geld niet verkwist, het laat je zien waar je die schaarse middelen jou het meest opleveren en waar je dus meer in zou moeten zetten om nog meer en betere resultaten te halen. Dat is hoe je je marketing effectiever kunt maken.

De return on investment.

Wil je je marketing effectiever maken, dan ben je eigenlijk naar op zoek naar de voor jou werkende marketingsystemen en activiteiten die jou 2 euro opleveren voor iedere euro die je erin stopt. Je zogenaamde return on investment (ROI). Dat geldt voor FB advertenties, google adwords,  je website die je weer wil redesignen en andere platformen, alle emailacties en off- en online promoties die je doet zoals dat sprekersevent. En alles wil je monitoren, tracken, zien wat het oplevert, optimaliseren of killen als het helemaal niet werkt.

Effectieve marketing gaat over cijfermanagement. Bijvoorbeeld weten hoeveel een klant waard is. De initiele samenwerking en de lifetime value zoals we dat noemen. Blijft een gemiddelde klant meerdere jaren: wat verdien je er gemiddeld aan?  Wat kun je dus uitgeven om een klant binnen te halen? Wat is de Return On Investment (ROI) voor elk ingrediënt uit de mix aan middelen die je inzet om je marketingdoelstellingen te halen?

 

Minder is meer.

Dat betekent dus soms ook dat als je te weinig tijd hebt, omdat je nog solo werkt of je team nog niet groot genoeg is of uit de juiste mensen bestaat, je je beter kunt focussen op een paar dingen die je GOED kunt doen en resultaten opleveren, dan alles uitproberen en halfslachtig opzetten wat je tegenwoordig aan tactieken “tips & trics voor meer succes” voorbij ziet komen. Je doel is om – zo lang je zelfstandig werkt als coach- om je marketing effectiever te maken.

3 tips om je marketing effectiever te maken.

Hier zijn 3 tips om je marketing vanaf VANDAAG nog effectiever te maken. Maak bij iedere vraag een review op papier. Verdeel alles uiteindelijk in 3 categorieen: stoppen, doorgaan, meer doen. Voor het visuele effect, geef het de kleuren rood, oranje, groen. En focus dan op alleen nog maar oranje en groen. Hier zijn de tips:

  1. Bij alles wat je doet, vraag jezelf af: wat is de reden dat ik dit WIL doen of DOE? Maak een lijst van wat je momenteel aan marketing doet, review waarom je het doet en categoriseer in rood, oranje, groen.
  2. Dan: wat wil ik er EXACT mee bereiken, d.w.z. waar ga ik mezelf en de activiteit op aansturen in getallen (denk aan uren, euro’s, aantallen etc)?
  3. Welke tussentijdse meetmomenten bouw ik in, WAT ga ik meten en wat BEPAALT of ik op de goede weg zit of niet?

Als je op die manier kijkt naar je marketing zul je op den duur merken dat alles wat je doet het gewenste effect heeft en zo niet, dat je open staat voor optimalisaties. Dat is hoe je marketing effectiever wordt, je coachingsbedrijf gaat groeien en jij VEEL meer voldoening, fun en vrijheid gaat voelen.

Nu jij: welke marketingcijfers hou jij WEL bij en welke zou je wel willen toevoegen aan je overzicht? Post hieronder!!

COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor missie-gedreven coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit.

Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen:

1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. Ga naar: marketingtools.

2. Meld je aan als casestudy in ons nieuwe marketingprogramma:

We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand. Meer info? Ga naar: training.

3. Werk 1-1 met Sandra

Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me in de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.