In dit artikel ga ik dieper in op de befaamde gratis weggever, de freebie. Nu zul je misschien denken: “Oh laat maar, ik weet al wat dat is, ik heb er al een.” Maar geloof me, verreweg de meeste coaches die meer klanten willen, gebruiken een VERKEERDE gratis weggever. Die hebben niet een, wat ik noem echte “K.L.A.N.T. Magneet”. Want dit type weggever helpt je namelijk om 2 tot 10x zoveel potentiële klanten aan te trekken. Dus ik ga je exact uitleggen hoe je zo’n weggever maakt, waar het aan moet voldoen en hoe je dat SNEL voor elkaar krijgt.

Maar eerst…waarom is dit belangrijk?

Nou daar kan ik kort over zijn: jouw K.L.A.N.T. Magneet is het allerbelangrijkste onderdeel van je marketingsysteem dat je moet hebben om meer Droomklanten aan te trekken op de automatische piloot.

Zo’n marketingsysteem bestaat uit een ingenieuze pijplijn waar geïnteresseerde mensen, jouw potentiële klanten, aan de bovenkant inrollen en vervolgens door een heel proces heen gaan waarna ze er aan de onderkant als klant uitrollen!

Zie je het voor je? Mooi. Want dan zie je ook waar dit hele proces als eerste spaak loopt…Klopt, helemaal aan het begin!

Als mensen jouw weggever niet downloaden, dan komen ze ook nooit in je pijplijn terecht. En als jij niet continu je pijplijn weet te vullen met kwalitatief goede potentiële klanten, dan wordt het superlastig om continu nieuwe klanten te krijgen en om een consistent inkomen te creëren!

Een kleine emaillijst

Veel coaches die bij mij aankloppen omdat ze te weinig klanten hebben en te weinig verdienen, vertellen me -als ik ernaar vraag- dat ze na jaren nog steeds maar heel weinig mensen op hun emaillijst hebben. Meestal slechts zo’n 100 tot 500 mensen.

Daarvan blijkt ook nog eens een groot gedeelte te bestaan uit Tante Sjaan en Ome Piet oftewel familie, vrienden, kennissen, oud-collega’s en ‘dubieus’ verkregen namen; dat zijn meestal random mensen die ze bijvoorbeeld op netwerkevenementen zijn tegengekomen, waarvan ze een visitekaartje hebben gekregen en die ze lekker meteen toegevoegd hebben aan hun emaillijst (wat overigens niet de bedoeling is want niet GDPR-compliant, dus doe dit niet!), zelfs ZONDER te weten of ze voldoen aan hun Droomklant Avatar Profiel.

Als ik vraag naar de performance van hun gratis weggever, hoe vaak die wordt gedownload, dan krijg ik vaak een schatting te horen zo van “Eh, misschien 4x in de maand??”.

Hoe het downloaden zich verhoudt tot het aantal unieke bezoekers van hun website, dus wat het percentage is van de mensen die op je website komen die jouw weggever downloaden is ze vaak niet bekend (know your numbers!😉).

Dergelijke symptomen wil je onderzoeken. En je start dus bij je gratis weggever.

Nu geef ik complete trainingen over de ultieme K.L.A.N.T. Magneet in mijn Droomklant-On-Demand Blueprint marketingprogramma, maar voor nu hou ik het bij de allerbelangrijkste kenmerken waar een gratis weggever idealiter aan moet voldoen om je pijplijn te vullen met 2 tot 10x zoveel toekomstige Droomklanten. Daarmee kun jij VANDAAG NOG je gratis weggever aanscherpen.

Eerst een voorbeeld

Stel, je hebt de kinderen naar school gebracht en onderweg zie je een uitgeputte en uitgedroogde potentiële Droomklant strompelend zoeken naar jouw hulp. Je neemt die persoon natuurlijk mee naar huis. Daar aangekomen, wat is het eerste dat je aanbiedt?

Juist ja, een glas water!!! Om even op adem te komen.

Klinkt super logisch. Maar wat zie ik 90% van de coaches, trainers en experts doen? Die bieden geen water aan, maar een compleet kerstmaal. “Sorry ik heb geen water voor je, wel een dikke gevulde kalkoen met cranberry saus en heerlijk gebakken aardappeltjes met rode kool en peertjes”.

Wat doet vervolgens die potentiële droomklant?

Die gebruikt z’n laatste restje energie om strompelend de benen te nemen naar de buren, want die hebben een kraantje in de tuin. Eerst maar even die dorst lessen…

En afhankelijk van wat voor feestmaal de buren bieden, zie je die potentiële klant voorlopig niet meer terug.

Acute eerste hulp

Hoe VERRUKKELIJK zo’n royale maaltijd (a.k.a. je 58 pagina’s dikke e-book, je gratis wandelen-op-hei gesprek, je gratis 30 minuten coaching, je 60-minuten Webinar, je 5-dagen-challenge) ook klinkt, vaak is het gewoon een bridge too far.

Zie het zo: je potentiële toekomstige Droomklant is actief op zoek naar acute hulp. SOS. Denk aan de SEH. Eerst word je zo goed als het kan opgelapt, daarna gaan ze samen met jou nadenken over de lange termijn.

Je geeft mensen dus wat ze op dit moment nodig hebben en wat ze op dit moment aan kunnen. En dat doe je dus met de ultieme gratis weggever die ik de “K.L.A.N.T. Magneet” noem.

De K.L.A.N.T. Magneet

De ultieme weggever heeft 4 onderdelen, of beter 4 kenmerken die ervoor zorgen dat je weggever extreem aantrekkelijk wordt voor je perfecte toekomstige klant: het is kort, laagdrempelig, actie-gericht, naaldscherp en tijdsgebonden. Onthoud het letterwoord KLANT.

KORT.

We leven in een wereld die gedreven wordt door micro-content. Als jouw eerste poging om te connecten met een potentiële Droomklant een 90-minuten gratis video is, of een 68-pagina tellend e-book, hoeveel mensen zullen zich er doorheen worstelen?

Om effect te sorteren, moet je gratis weggever geconsumeerd worden. Pas dan kan er iets gebeuren bij je potentiële toekomstige klant. Welke vorm je gratis weggever ook heeft, een blog, video, pdf, e-book of iets anders het moet in 4-7 minuten wel geconsumeerd zijn. Denk aan het glas water!!

Laagdrempelig.

Iets moeten doorworstelen om er resultaat uit te krijgen, is voor veel mensen niet haalbaar of aantrekkelijk. Daarom is het jouw taak om het zo laagdrempelig mogelijk te maken, zodat je perfecte toekomstige klant een eerste succesje kan boeken.

Stap vooral niet in de valkuil dat je gratis weggever ingewikkeld moet zijn, zodat duidelijk wordt dat jij de expert bent. Complexiteit helpt mensen vaak niet verder. Simpel en elegant wel. Zorg dus altijd dat je gratis weggever laagdrempelig is.

Actiegericht.

Zorg ook dat je gratis weggever aanzet tot actie. Het is natuurlijk niet genoeg dat ze je gratis weggever ‘consumeren’, ze moeten ook actie ondernemen zodat het daadwerkelijk ook voor ze gaat werken. Laat ze wat invullen, ter plekke wat doen. Vraag naar commitment. Inspireer ze en zet aan tot actie, on the spot.

Naaldscherp.

Als je probeert om mensen van A tot Z een probleem op te lossen in een enkele weggever, zal dat mensen echt overweldigen. Focus op slechts 1 stap en maak het naaldscherp.

Dit alleen al is een krachtige zet. Als mensen zich door jou laten leiden op een eerste stap richting hun doel, durven ze hopelijk ook te geloven dat jij hen verder kunt helpen. En heel belangrijk: ze gaan ook zichzelf vertrouwen en erin geloven dat met jouw hulp en begeleiding ze kunnen bereiken wat altijd onmogelijk leek.

Tijdsgebonden

De ultieme K.L.A.N.T. Magneet leert ze wat, entertaint ze en inspireert jouw toekomstige perfecte klant. Als je mensen iets leert, dan plaats je jezelf in de positie van autoriteit. Als je ze entertaint en onderhoudt door voorbeelden en verhalen, bouw je vertrouwen op. Met inspiratie geef je ze een beeld van wat mogelijk is voor ze.

Maar jouw taak is vooral om ze een tool te geven om daadwerkelijk dichterbij hun doel te komen. Niet over 3 maanden of over een jaar. Maar op korte termijn. Wat die termijn voor jouw specifieke klant is, weet jij alleen. Maar zorg ervoor dat de oplossing die je aandraagt in je weggever, ten eerste tijdsgebonden is en ten tweede in de kortst mogelijke tijd haalbaar.

Voorbeeld In de jaren 90, in de tijd van Jane Fonda die aan aerobics deed, had je een boek dat zoiets heette als “In 30 dagen een goed figuur”. En wat je kreeg waren 5 BBB (buik, billen, benen) oefeningen die je 30 dagen lang moest doen. (Dat boek hadden wij thuis – het was niet van mij ;-)). En het werkte als een tierelier! Kun je je de K.L.A.N.T. Magneet al voorstellen? Bijvoorbeeld: “1 ultieme oefening voor strakkere armen in 5 dagen”? Beschreven op 1 a-4 tje. Heerlijk toch! Zo simpel kan het zijn.

Tot slot

Als je weet voor wie je je ultieme K.L.A.N.T. Magneet maakt, wat het doel is en positie in het grotere plaatje van je marketingpijplijn en wat de uitkomst moet zijn voor je perfecte toekomstige klant, dan kun je magneet gaan ontwerpen met de KLANT-principes in je achterhoofd. De K.L.A.N.T. Magneet training in mijn Droomklanten-On-Demand Blueprint marketingprogramma loodst je door het hele proces heen van naam, tot vorm, inhoud en creatie en follow-up. Maar ik denk dat je met bovenstaande informatie al een heel eind komt!

Jouw beurt!

Heb je al een gratis weggever, haal ‘m door de K.L.A.N.T. checklist en scherp aan waar het aangescherpt moet worden. Inzichten? Opmerkingen? Vragen? Laat het me hieronder weten. Ik hoor het graag.

Wil je samen jouw ultieme K.L.A.N.T. Magneet en pijplijn in recordtijd bouwen om meer gekwalificeerde potentiele Droomklanten aan te trekken? Email naar info@coachelle.nl met “Magneet” in de betreft-regel en je krijgt meer details van me.

JOUW VOLGENDE STAP

De Droomklanten-On-Demand Blueprint™ is ons 90-dagen flagship marketingprogramma, speciaal voor coaches. De focus is helder: een systeem implementeren voor ‘on-demand’ coachingsklanten, zodat je een volle praktijk krijgt, ZONDER ingewikkelde techniek, dure advertenties of harde sales. Meer info HIER.