“Ik heb net m’n website een complete make-over gegeven en ik blog iedere week, maar ik krijg nog steeds veel te weinig coachingsklanten daaruit. Ik heb ook geprobeerd om m’n posts te boosten en te adverteren op Google. Kwam niks uit. Ik snap ’t niet. Wat moet ik doen?!” Mijn nieuwe klant, toen nog potentiele klant, had zich opgegeven voor een Marketing Quick Scan gesprek met mij. En dit was haar grootste frustratie. Herken je het? Lees verder.

Frustratie

Het is een veel voorkomend frustratie-dingetje van coaches dat ze een flinke berg geld hebben geinvesteerd in een make-over van hun website, vervolgens heel veel gaan posten op linked-in of andere social media platformen, om maar zoveel mogelijk mensen naar die nieuwe website te loodsen, maar daarmee weinig succes hebben. Het resultaat is heel magertjes. Zelfs Google Adwords levert alleen clicks (en dus: kosten) op, maar verder niks concreets qua nieuwe klanten of omzet. Wat deze zelfstandige coaches willen weten is: waar gaat ’t fout? En wat moeten ze doen?

Marketingprincipes

Allereerst is het goed om je te realiseren dat er op marketinggebied zo ontzettend veel gehypt wordt (je MOET dit, je MOET dat, dit werkt ECHT, doe DIT als jij ook…) dat veel coaches de simpele, basale marketingprincipes helemaal uit het oog verliezen. Meer en meer ondernemende coaches spenderen veel budget aan betaalde advertenties. Denk aan het boosten van hun Insta- of FB-posts, Youtube-advertenties, gesponsorde manieren om bijvoorbeeld bovenaan in zoekmachines als Google te komen of zichtbaar te zijn in Gmail. Heeft het zin?

Adverteren is minst effectief!

Kijk, hoe je het wendt of keert, het overgrote deel van het online promoten van jezelf of je coachingspraktijk – of we het nu hebben over posten op social media, een blog posten op je website, je vlog posten op je Facebook business page (met vaak veel te weinig followers) of betaalde promotie zoals Google ad words, IG of FB-advertenties vallen allemaal onder de categorie ADVERTEREN. En voor een coach, trainer of expert is adverteren de MINST effectieve marketingstrategie om klanten te krijgen!

Geen stand-alone strategie

Dit is voor velen echt een eye-opener. Vaak krijg ik de reactie: Huh, maar als je een bedrijf hebt dan moet je toch altijd adverteren om klanten te krijgen?? Nou, niet dus. Althans, niet als stand-alone marketingstrategie. Zeker niet als jij een coach, trainer of expert bent die een service-gerichte dienst aanbiedt.

Wat veel beter (lees: sneller en eenvoudiger), zijn namelijk marketingstrategieen die primair gericht zijn op het opbouwen van een relatie met je potentiele klant. In de top 3 zijn dat:

  1. 1-1 contact met potentiele klanten
  2. Netwerken en aanbevelingen opbouwen
  3. Spreken in het openbaar

Relatie-opbouw

Dat zijn marketingstrategieen die echt veel EFFECTIEVER zijn dan adverteren. En de reden is omdat je direct relatie-opbouwend bezig bent. Ga maar na: mensen leren je kennen, krijgen sympathie voor je en gaan je vertrouwen. En dat is cruciaal voor een samenwerking.

Offline als Online

Het aardige is dat je deze “relatie-opbouwende” marketingstrategieen heel goed offline als online kunt inzetten. Denk maar na: je kunt een koffiedate plannen met een potentiele klant, maar je kunt ze ook een persoonlijk mailtje sturen of spreken via de chat. Je kunt naar een fysieke bijeenkomst gaan waar je potentiele klanten bijeenkomen, of je kunt je aansluiten op LinkedIn bij een groep speciaal voor je potentiele klant (of zelf 1 starten). Je kunt een lezing geven in een zaaltje, of je houdt een webinar. 

Onthou: adverteren is ZENDEN, geen relatie-opbouw.

Dit is wel het meest belangrijke punt wat je wil onthouden als je als coach, trainer of expert klanten wil werven. Mensen moeten van je horen, eens. Maar als je alleen maar ZENDT en voor de rest hoopt dat potentiele klant miraculeus op je deur gaan bonken omdat ze graag met je wil werken, dan kom je vaker dan je wenst van een koude kermis thuis.

Kennen, sympathie en vertrouwen

Klanten gaan met je werken omdat ze je hebben leren kennen, omdat ze je sympathiek zijn gaan vinden en omdat ze je vertrouwen. Mist er een van deze onderdelen (kennis, sympatie, vertrouwen) dan zal er meestal (nog) geen samenwerking van komen.Dus daar moet je marketing op gefocust zijn. Via marketingstrategieen die daarin het meest effectief zijn. En dat zijn dus strategieen die persoonlijk contact inhouden en die vertrouwen wekken en jouw geloofwaardigheid als coach, trainer of expert boosten.

Zichtbaarheid-only

Adverteren is een strategie die voornamelijk effectief is voor je zichtbaarheid. Maar aan zichtbaarheid alleen, heb je niets. Om dezelfde reden heb je niets aan alleen maar een website waar niks gericht is op het versterken van de relatie met je potentiele klant. De meeste websites fungeren als een mooie online brochure, waarbij het contact-formulier het belangrijkste maar tevens meest genegeerde linkje is dat website-bezoekers kunnen aanklikken. 

Marketingfunnel voor sneller resultaat

Kortom, adverteren? Werkt prima voor je zichtbaarheid, maar als je doel is om klanten te werven dan is het effectiever om andere marketingstrategieen in te zetten waarmee je 1-1 contact maakt met je potentiele klant en bouwt aan een waardevolle relatie. Dat kan offline, dus in de echte wereld of online. Doe je het online, dan helpt een goed uitgewerkte en opgezette marketingfunnel daarbij om vreemden SNELLER, effecienter en effectiever tot hot prospects te maken, zodat ze  je klant worden.

Waardevolle informatie voor je? Inzichten? Laat het me weten via chat of een mailtje naar info@coachelle.nl


ADVERTEREN ALS ZICHTBAARHEIDS-STRATEGIE KAN WAARDEVOL ZIJN ALS JE EEN MARKETINGFUNNEL HEBT DIE JE HELPT OM VREEMDEN TOT KLANT TE MAKEN. IS DAT IETS WAAR JE SAMEN AAN ZOU WILLEN WERKEN, ALS ONDERDEEL VAN JOUW MARKETING GROEISTRATEGIE? SCHIET ME EEN BERICHTJE EN WE PLANNEN SNEL EEN DATE OM TE BESPREKEN OF EN HOE IK JE KAN HELPEN.

INFO@COACHELLE.NL