Een van de vragen die ik continu krijg is: hoe kom ik nou top of mind bij mijn doelgroep? Dit is iets waar veel coaches wakker van kunnen liggen. Tijd om er een blog aan te besteden, lijkt me.

 

Het is natuurlijk een fantastische vraag: hoe kom ik top of mind? Want als je top of mind bent bij je doelgroep, dan maximaliseer je de kans dat ze gaan converteren, d.w.z. dat ze klant worden.

Eerst maar even een paar mythes wegwerken, om ruimte te maken voor nieuwe inzichten.

 

Mythe #1: ik moet een ECHT UNIEK aanbod (= programma, training, coachingspakket) hebben

Mythe #2: mijn promotie moet heel OPVALLEND zijn

Mythe #3: m’n prijzen moeten LAGER zijn dan van m’n concurrent

 

Mythe 1: Ik moet een ECHT uniek aanbod hebben.

Laten we wel wezen, vaak hebben we geen idee ook nog eens waarin we ECHT uniek zijn. Ook weer zo’n enorm knagertje waar we wakker van kunnen liggen. Altijd maar weer die vraag: hoe onderscheid ik mij van de rest? Maar laat ik je alvast aan een betere nachtrust helpen: om top of mind komen is het niet per se nodig dat je een echt uniek aanbod hebt. Ik zal het later in detail uitleggen.

Mythe 2 mijn promotie moet heel OPVALLEND zijn

Nog een mythe, dat je veel aan OPVALLENDE promotie doen. En dan kraken we onze hersenen wat we allemaal aan opvallende dingen kunnen doen. En komen dan op een dag tot de conclusie dat we allerlei onzinnige ideeën hebben die misschien leuk zijn, maar niet nodig en alleen maar tijd, energie en geld kosten. Ok, hier is het: ook DIT is niet wat je als eerste moet oppakken om top of mind te komen bij je doelgroep.

Mythe 3: m’n prijzen moeten LAGER zijn dan van m’n concurrent

En dan: de prijzenslag… We hebben altijd zo heel erg het idee dat het altijd maar om onze PRIJS en tarieven gaat. En dat als we goedkoper zijn dan de rest, dat dan je hele marketing en sales gemakkelijker worden. Dat we dan vanzelf top of mind komen. Grote opluchting: nee, dit is geen vereiste om top of mind te komen.

De Regel Van Zeven

Wat dan wel? Hier komt een belangrijk marketingprincipe dat ik graag met je deel: de Regel Van Zeven.

Het is uitgebreid getest en veel marketinggoeroes onderschrijven deze wetmatigheid. Het schrijnt dat er op z’n minst 7 keer voor nodig is dat mensen je boodschap zien of horen, voordat ze geneigd zijn actie te ondernemen om klant te worden.

En dan op z’n MINST. Het kan ook 23 of 98 keer zijn. Maar op z’n minst 7 keer.

Weinig coaches hebben van deze wetmatigheid gehoord. Jij nu wel. En de waarde ervan ligt erin dat je begrijpt dat een keer iets vertellen aan iemand niet genoeg is om klant bij je te worden. Dus als je een uitnodiging stuurt, stuur gerust een paar reminders. Als je een actie doet, laat het net even langer doorlopen. Als je een videoblog hebt gemaakt, promoot het op alle platformen die je hebt 3x of meer. 

 

3 maatregels om ’top of mind’ te komen bij je doelgroep.

En dan nu: de maatregels die WEL nodig zijn om top of mind te komen bij je doelgroep:

  1. Doe aan consequente actie. En consequent in de zin van continu, over een langere periode. Hoe lang dan? Nou LANG. Ik heb het over 1 jaar+. Zo lang? Ja, zo lang. Als jij bij die zelfstandige coaches hoort, die zo ultra ongeduldig zijn als het gaat om de groei van hun coachingspraktijk, dan is het nu de tijd om je te bekwamen in vasthoudendheid en doorzettingsvermogen. Er zijn nu eenmaal geen pillen om instant succes te hebben. 

2.Richt je op kwantiteit OF kwaliteit. En dit is een hele belangrijke. Het gaat om hoe VAAK je je boodschap brengt. Heb je geen tijd om voor de kwantiteit te gaan, dan kies je ervoor om datgene wat je doet, zo GOED mogelijk te doen. Dat betekent dat als je jouw boodschap in de markt gooit, je dan niet 100% perfect wil zijn. En hier zit de crux: je kunt het niet allebei tegelijk doen. Tenminste, niet als je geen marketingteam van 10 mensen achter je hebt. En als je alles alleen maar perfect wil hebben, dan komt maatregel 1 ook in het gedrang. Dus het is allemaal OK. Je hoeft geen alleskunner te zijn!

3. Nut beperkt kanalen uit. Ook hier geldt: het hoeft niet ALLEMAAL! Dat is wat we altijd denken. Zo van: we moeten en FB en Instagram en Pinterest en LinkedIn en Youtube. Nee, dat hoeft niet. Maar kies er wel 1. Of slechts een paar. En zorg daar dat je je maatregel 1 en 2 op focust.

Beng je bovenstaande in praktijk, en slaag je erin om er consequent in te zijn dan zul je zien dat je binnen no time een verschil merkt in de effecten van je Marketing! Top of mind zijn je doelgroep betekent dat jij een voor de hand liggende, logische keuze bent als ze er klaar voor zijn om te gaan werken met iemand aan hun transformatie. Vergeet niet: mensen moeten je eerst leren kennen, dan nog leuk vinden voordat ze je gaan vertrouwen. KNOW, LIKE, TRUST. Dat is het geheime recept van top of mind zijn.


EN NU JIJ…Welke maatregels neem jij VANDAAG al om ervoor te zorgen top of mind te komen bij je doelgroep? Wat zijn de exacte implementatie-acties die bij je besluit passen?


——

COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor missie-gedreven coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit.

Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen:

1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. Ga naar: marketingshop 

2. Meld je aan als Casestudy:

We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand. Meer info? Ga naar: casestudy programma 

3. Werk 1-1 met Sandra

Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me via de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.