the-act-of-1458841_1280

In mijn webinar van afgelopen woensdag heb ik met de deelnemers besproken hoe je een authentiek businessmodel ontwerpt. De kern daarvan wordt gevormd door de ‘ideale klant’.

En daar ga ik het in deze blog nog wat uitgebreider over hebben. Je IDEALE klant. De ideale klant als kern van je businessmodel De reden dat je je ideale klant wil definiëren is omdat je daarmee focus aanbrengt. Je bent in staat daar een lucratief businessmodel omheen te bouwen en je stemt je marketing erop af. Het maakt heel veel beslissingen over je aanbod, je prijs, de manier waarop je je klant gaat benaderen en via welke mediakanalen etc. een stuk gemakkelijker. En natuurlijk is het voordeel voor jezelf dat je met mensen werkt die jou heel veel energie geven en waarmee je een bijzondere verbondenheid voelt. En die jou gaan helpen om jouw impact op de wereld voor elkaar te krijgen. Maar in het proces van waardecreatie is het ook heel belangrijk dat je je ideale klant hebt gedefinieerd.

Een mooi voorbeeld: Vanochtend had ik een Q&A sessie met een van mijn klanten. Zij wilde sparren over of ze haar “product” zou ontwerpen voor haar ideale klant zelf of zich meer zou richten op de kinderen van haar ideale klant.

Dit zijn van die dilemma’s die normaalgesproken je hele productontwikkelingsproces flink kunnen stagneren. Beide opties vind je leuk, eigenlijk wil je ze allebei wel doen. En voordat je het weet maak je een hybride geval waarmee je niemand aanspreekt.

Maar mijn klant had haar antwoord snel gevonden. En weet je waarom? Omdat zij in een eerder stadium doorgezet heeft en systematisch en gestructureerd haar ideale klant heeft geïdentificeerd. Dat ging zeker niet over 1 nacht ijs. Het was een heel proces. Maar door een uitgebreide zelfanalyse (“met wie werk ik nou ECHT het liefst”), doelgroeponderzoek via surveys, online platformen en 1-1 gesprekken heeft zij haar besluit kunnen nemen en een uitgebreide analyse kunnen maken.

Het zit ‘m in de uitgebreide profielschets aan de hand van demografische kenmerken (leeftijd, geslacht, inkomen etc.) en psychografische kenmerken zoals wat is de behoefte, de pijn, de hobby’s, wat voor leefstijl en inrichting van die ideale klant etc. dat zij feilloos wist wat het antwoord zou zijn op haar eigen vraag.

En ja. Even sparren met je marketing coach geeft je natuurlijk nét even die zekerheid dat je op de goede weg zit. 🙂

“Mijn advies: spendeer tijd en energie aan het vinden van je ideale klant. Het bespaart je tijd, moeite en vraagtekens verderop in het beslissingsproces.”

Ik heb een uitgebreide checklist gemaakt van criteria waar je op kunt letten als je je ideale klant kiest. De deelnemers aan mijn webinar hebben deze van mij gekregen. Onderdeel van de eigen doelgroep Een tip die ik hier nog wil geven is het criterium “Ben jij of was jij onderdeel van de doelgroep?“. Mijn ervaring is dat veel coaches de kracht daarvan onderschatten. Die kiezen dan een doelgroep, of hun ‘ideale klant’ waarmee ze niet voldoen aan dit criterium. Bijvoorbeeld een mediator die zelf nog nooit getrouwd is geweest maar wel scheidende partners gaat begeleiden. Of een ex-verpleegkundige die ervoor kiest om voortaan managers in het bedrijfsleven te coachen. Of een projectmanager die een gat ziet in de seniorenmarkt, maar zelf geen ervaring heeft met de doelgroep. Kan allemaal, maar om er echt succesvol in te worden, is het in ieder geval voor je marketing cruciaal dat je je doelgroep van binnen en buiten kent. Dus als je niet zelf onderdeel bent of ooit geweest was van je eigen doelgroep dan is het leren kennen van je doelgroep een langer, lastiger of zelfs moeizaam traject. Als je niet alle tijd en geld van de wereld hebt Wat is het probleem hierbij? Niets, op het eerste gezicht. Behalve dan dat je heel veel tijd, energie en moeite kost om je doelgroep, je ideale klant, door en door te leren kennen. Want wil je iets verkopen, en ja dat geldt ook voor je coaching, dan moet je aanbod je doelgroep wel aanspreken. En dat lukt alleen als het een daadwerkelijke OPLOSSING biedt voor hun allergrootste probleem. Weet je waar ze wakker van liggen? Waar ze over piekeren als ze in bed liggen? Wat hun grootste ergernis of frustratie is? En belangrijk: spreek je de taal van je doelgroep? Ken jij je doelgroep van haver tot gort? Een grote fout is om zomaar aan te nemen dat je je doelgroep kent. Want je hebt kennen van ‘weten wie ze zijn’ en kennen in de zin van ‘van haver tot gort’. En aannames maken zonder te valideren is nog zo’n fout. En fouten zijn prima om van te leren, maar ze kunnen je ook enorm ophouden, op het verkeerde been zetten en vooral vreselijk ontmoedigen. Letterlijke woorden Dus. Onthou: ben je onderdeel van je eigen doelgroep of ooit geweest, dan wordt alles veel gemakkelijker. Je kunt je inleven in je doelgroep. De pijnpunten vinden. Je weet sneller en beter wat je aan moet bieden, wat het mag kosten, wat je boodschap moet zijn en de letterlijke woorden die je kunt gebruiken in je marketinguitingen. Ik zeg: doe je voordeel met deze tip! EN NU JIJ… Richt jij je op een specifieke doelgroep of op ‘iedereen die maar met jou wil werken’? Is die doelgroep jouw ideale klant of heb je die gekozen op andere gronden? Hoe goed ken jij je doelgroep? Waaruit blijkt dat? Welke aanscherping kun je maken als het gaat om je doelgroep? Lees ook:
COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit. Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen: 1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. Start vandaag nog met de upgrade van je marketing en ervaar hoe simpel het kan zijn. Ga naar: marketingshop 2. Meld je aan als Casestudy: We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand – let op: zonder ingewikkelde techniek, dure advertenties of harde sales. Ga naar: Casestudy 3. Werk 1-1 met Sandra Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me via de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.