Tegenwoordig krijg ik ontzettend vaak de vraag van coaches of netwerken via de chat, bijvoorbeeld via Messenger, Whatsapp of LinkedIn lucratief en vooral “done” is. In de zin van of het niet te opdringerig is, of het überhaupt zinvol is en wat je dan eigenlijk moet zeggen. Goede vragen. Laat ik ze hier kort beantwoorden.

Netwerken als top marketingstrategie

Voor veel coaches is netwerken een van de top 3 marketingstrategieën die ze inzetten om potentiële klanten te ontmoeten. Niet gek natuurlijk, als je bedenkt dat netwerken tegenwoordig zo super gemakkelijk gaat. Als je precies weet wie je doelgroep is en waar jouw Perfecte Toekomstige Klant uithangt is het vaak simpel om aan te haken. Of dat nu bij een officiële netwerkborrel is, een conferentie over een speciaal topic waar jouw Droomklant in geïnteresseerd is of, gewoon, op een van de vele platformen van social media.

Is het done?

Ja natuurlijk! De chat-functie is door hun uitvinders JUIST ontwikkeld om te socializen en netwerken. Dus laten we al ondernemers daar volop gebruik van maken. Ik hoor vaak ondernemers klagen dat ze het zo vervelend vinden dat ze door “vreemden” belaagd worden, maar dat zie ik als een mindset-dingetje. Zo lang jij dat op die manier voelt, zul jij nooit met plezier en succes die kanalen volop kunnen benutten. Want je weet hoe het werkt: onbewust heb je een blokkade gevormd voor je eigen succes op dat terrein. Herken jij daar iets in, dan is het een goed idee om dat onder de loep te nemen.

Is het opdringerig?

Dat hangt van twee dingen af: jouw eigen mindset zoals ik al zei (zie het dus niet als “je prive-sfeer binnenkomen”) en de manier waarop de ANDER jou benadert. Als dat pushy en onplezierig is, dan merk je dat meteen. En je weet ook gelijk hoe jij het niet moet doen!

Zinvol?

Jazeker, het kan heel lucratief zijn. Dat is mijn eigen ervaring en die van mijn klanten. Tijd is schaars en zeker in deze tijd waarin we het allemaal druk hebben en tientallen dingen tegelijk vechten om onze aandacht is “kort, krachtig en to the point” een verademing! Natuurlijk hangt het van je doelgroep af hoe die erin staat, maar ik denk dat heel veel mensen die gebruik maken van social media en de vele chatfuncties open staan voor zakelijk contact.

Er zijn twee dingen waar ik voor wil waarschuwen:

Mensen houden er niet van om iets verkocht te worden, maar ze houden wel van kopen.

Kleine, maar o zo belangrijke nuance. Daarmee wil ik dus zeggen dat als je netwerkt via de chat het nooit de bedoeling is om direct iets te verkopen, maar wel zo snel mogelijk het contact van “koud” naar “warm” te brengen. Je moet weten wat je zegt, wat je aanbiedt en wat dus de logische volgende stap is die je samen wil nemen. Dat is de Sell-By-Helping Strategie die ik in mijn klanten in mijn marketingtrainingen leer.

Het tweede ding waar je op moet letten als je gaat netwerken via de chat:

Voorkom dat je in een eindeloze follow-up loop terecht komt!

Er is niets ergers dan dat je een paar leuke conversaties hebt via de chat, je helemaal enthousiast wordt om die persoon echt te helpen en dan BAM, niks meer. Je ziet dat je berichtjes worden bekeken, maar je krijgt geen reply. Je wordt compleet genegeerd!

Helaas was dit het geval bij veel klanten van mij voordat ze in mijn marketingprogramma kwamen om onder andere aan hun netwerk-skills te werken. Ze begrepen niet waarom die potentiële klanten hen ineens de cold treatment gaven en ze wisten niet hoe ze WEL op een goede manier de follow-up hadden kunnen doen.

Om te netwerken via de chat en er klanten uit te halen, moet je weten hoe je een professionele follow-up doet op een open en transparante, leuke manier.

Anders stop je zoveel energie in het netwerken via chat met mensen die potentieel met je zouden willen werken, maar als je niet weet hoe je het aanpakt, wat je stappen zijn en hoe je de follow-up doet riskeer je iedere keer om in een doodlopende straat te belanden. En daarmee laat je dus veel klanten, en daarmee omzet, op tafel liggen…

Dan nu: “WAT TE ZEGGEN”

Als het gaat om Netwerken via Chat heb ik 6 favoriete Chat Strategieën voor Koude Contacten. Dat zijn de mensen met wie je alleen gelinkt bent en nog nooit een persoonlijk contact mee hebt gehad. Deze 6 Chat Strategieën vind ik persoonlijk geweldig werken en leer ik mijn klanten die ze regelmatig met succes inzetten. In dit blog licht ik de Koude Contact Strategie “Netwerk Ingang” toe.

Maar eerst: wat niet te zeggen! Please, verstuur nooit zulke chat-berichten:

Hoi Karin,

Wij zijn een jong trainingsbureau en bieden de volgende diensten aan mensen en bedrijven zoals jij:

Blablabla…

Blablabla…

Blablabla…

Zou dat iets voor jou of jullie bedrijf zijn? Stuur me een berichtje terug of check mijn website op…

Werkt niet. Super onpersoonlijk. Alleen gefocussed op klanten, omzet, sales. En het gaat alleen over jou en niet over de ander.

Niets over voordelen en wat zij eraan heeft.

Niets over hoe je hun leven gemakkelijker maakt.

Niets over waarom het ze iets zou moeten interesseren.

En tja, dus het interesseert ze dan ook geen bal.

De response: klik, delete message. Of erger: klik, delete contact.

Wat je WEL kunt doen:

Chat Strategie nr.4: Netwerk Ingang

Hier is een van de 6 Chat Strategieen die super fijn werken. Vooral omdat het authentiek, integer en transparant is. Voorwaarde is dat je oprechte interesse moet hebben in deze connectie. Je hebt natuurlijk je voorwerk gedaan en je doel is duidelijk: om, net zoals bij live netwerken op een bijeenkomst, je database met contacten, referrals (mensen die jou kunnen aanbevelen) en potentiële klanten te vergroten.

Hoi Karin,

We zijn al een tijdje geconnect hier op [social media platform], maar we kennen elkaar nog niet echt. Hoe interessant ik alle posts op social media ook vind, het is toch belangrijk voor me om iets meer te weten over mijn connecties.

Zou je openstaan voor een korte kennismaking met een kop koffie (online of live?) Gewoon om te horen over elkaars business en om te zien of we elkaar kunnen supporten.

Laat me weten, ok? Dan plannen we iets.

Werkt als een trein!

Let op: ook al blijkt deze persoon jouw Perfecte Toekomstige Klant te zijn, jouw doel is niet dat je ter plekke je diensten probeert te verkopen (tenzij ze er zelf expliciet om vragen uiteraard)!!! Wat je wel aanbiedt is de volgende, logische stap in jullie relatiebuilding.

Hou altijd in gedachte:

Netwerken via Chat heeft een duidelijk stappenplan nodig, met concrete scripts die je voorbereid en geoefend hebt en een gestroomlijnde, krachtige follow-up.

Dan is Chat als medium een perfecte ingang om klanten te krijgen.

Waardevolle informatie voor je? Inzichten? Laat het me weten via chat of een mailtje naar info@coachelle.nl


Netwerken via Chat is heel lucratief als je een stappenplan hebt voor je follow-up. Is dat iets waar je samen aan zou willen werken, als onderdeel van jouw marketing groeistrategie? Schiet me een berichtje (mag via chat :-)) en we plannen snel een date om te bespreken of en hoe ik je zou kunnen helpen.

Info@coachelle.nl