love hurts

Ben jij een ondernemer die verliefd is op haar eigen aanbod? Die er helemaal achter staat, ook al loopt de verkoop ervan niet helemaal top? Dan heb ik goed en slecht nieuws voor je 😉

 

Geloofwaardigheid

Het goede nieuws is dat een onvoorwaardelijk geloof in je eigen aanbod daadwerkelijk geloofwaardigheid creëert. In de ogen van de klant welteverstaan. En die heb je nodig om goed te kunnen verkopen. Dus dat is goed!

Blinde vlek

MAAR. De keerzijde van zo’n verliefdheid is, dat weten we allemaal, dat je geen oog meer hebt voor de minder goede eigenschappen van je aanbod. Of de ontbrekende! Je ziet ze niet omdat het bedekt wordt door de ‘mantel der liefde’. Je hebt een blinde vlek ontwikkeld voor de dingen die beter kunnen aan je product of dienst. In het ergste geval komt het niet eens bij je op dat je aanbod misschien wel de reden is dat je te weinig verdient…

Het ligt aan iets anders!

Bijvoorbeeld aan onze marketing. Doen we te weinig aan of niet goed genoeg. Of aan de concurrenten die hetzelfde aanbieden. Of aan de economie. Of aan de tijd van het jaar. Of aan het feit dat we nog maar ‘net’ bezig zijn met ons eigen bedrijf. Dan is het toch logisch dat ons geweldige aanbod nog niet aanslaat?

Liefdevol maar kritisch…

You get the picture. Hoop ik. Wat ik wil adviseren: kijk eens met een liefdevolle, maar zeer kritische blik naar je eigen aanbod. Heb je een specifieke doelgroep gekozen, dan is het van groot belang dat je je producten en diensten ook laat aansluiten op hun specifieke behoeften. Dat is marketing! In deze volgorde: éérst je doelgroep bepalen en dan je aanbod creëren, modeleren en perfectioneren zodat het naadloos voldoet aan de wensen en eisen van jouw doelgroep.

“Marketing is: éérst je doelgroep bepalen en dan je aanbod creëren, modeleren en perfectioneren”

Stop product pushing

Regelmatig spreek ik ondernemers die het omgekeerde doen. Die hebben ooit in hun hoofd gehad wat ze aan willen bieden, zijn er zo aan gehecht geraakt dat ze tot op de dag van vandaag nog precies hetzelfde aanbieden. Ongeacht aan wie ze het aanbieden. Die doen aan wat je in marketingtermen product push noemt. Dat is bijna zoiets als je klant toesnauwen “hier is mijn aanbod, take it or leave it als het je niet bevalt.” Wat daar ontbreekt is de basis van gedegen marketingstrategie. Of de basis van een business model. Want alleen met ideale klanten en een voor hun ontworpen superaantrekkelijk en goed geprijsd productaanbod ga je als ondernemer het inkomen verdienen dat je wil!

Wat je NU kunt doen

Kijk naar de doelgroep die je hebt gekozen, kruip in hun huid en bedenk waar zij echt naar op zoek zijn. Vraag jezelf af: waar op de schaal van ‘slecht-fantastisch’ zit mijn aanbod? Wees open en eerlijk naar jezelf. Schrijf ‘t op en werk stap voor stap aan verbetering. You can do it!!

Lees ook:

Waardevol voor je? Ik hoor het graag. Laat een berichtje achter in de comment box hieronder!


Wil jij alles op alles zetten om 2016 een topjaar te maken?

Leer dan je ideale klantgroep te vinden én aantrekkelijke producten te ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke behoeften van je klant. Want dan bouw je aan een succesvolle business met meer omzet, leukere klanten en meer impact op de wereld. In mijn marketingprogramma ‘MarketingLeap’werk ik met mijn klanten uitgebreid aan hun verdienmodellen, marketingstrategieën, implementatieplannen en -systemen. Iets voor jou? Neem dan nu contact op voor MarketingLeap.