iedereen potentiële klant?

Ik hoor het vaak: “je weet maar nooit, het kan zo maar een potentiële klant zijn”. Vanuit een marketingperspectief zeg daar het volgende over.

 

2 categorieën waar jij je tijd en energie aan wil besteden

Er zijn in het algemeen 2 categorieën mensen (of bedrijven) waar we onze kostbare tijd en marketinginspanningen aan willen besteden:

  1. diegenen die op een dag klant zijn
  2. diegenen die anderen aanbevelen om klant bij ons te worden

Iedereen die niet in één van deze twee categorieën valt, kan misschien wel behulpzaam zijn op andere vlakken of een leuke nieuwe kennis worden. Maar deze personen horen waarschijnlijk niet in onze marketing pijplijn thuis!

Ondernemen betekent efficiënt en effectief zijn

Dit is een strict onderscheid dat je als ondernemer wil maken, omdat je efficiënt en effectief wil zijn als je een business hebt en klanten wil krijgen. Want marketing is een gefocust proces dat een vaste cyclus kent. En pas als je je hiervan bewust bent en de cyclus volgt, zul je structureel klanten krijgen.

“Je wil eigenlijk alleen maar gekwalificeerde mensen in je marketingpijplijn: mensen die op een gegeven moment je klant worden of die jou aanbevelen aan anderen.”

Marketingcyclus

Vorige keer schreef ik hier al over. Nog even in het kort: het marketing proces is een cyclus die begint bij het opdoen van nieuwe contacten om je ‘pijplijn’ te vullen. Dan gaat het over in de ‘follow up’ van deze contacten, op een gegeven moment heb je ‘commerciële gesprekken’ en uiteindelijk komt de fase dat je een aanbod doet en waarin je een ‘ja’ of een ‘nee’ te horen krijgt.

Richt je op ‘gekwalificeerde’ mensen

Klanten krijgen betekent dat je je pijplijn zoveel mogelijk wil vullen met alleen ‘gekwalificeerde’ mensen. Dat zijn dus mensen die dus ofwel op een gegeven moment je klant worden of jou aanbevelen aan anderen.

Je ideale klant herken je van 10 kilometer afstand

En hoe weet je of het gekwalificeerde mensen zijn? Nou simpel. Iemand die in jouw niche valt of mensen die veel contact hebben met mensen uit jouw niche zijn gekwalificeerd! Want in jouw niche zitten je ideale klanten waar jij je op richt. En als het goed is herken je die van 10 kilometer afstand 😉 Dat zijn de mensen waar je je energie in gaat steken en waar je je op gaat richten. Die je dus bewust door je marketing cyclus laat gaan.

>> En daar komt strategie om de hoek kijken: de beslissing om te kiezen voor een bepaalde ideale klantgroep.

Effectievere marketingactiviteiten

Als je nog steeds twijfelt of je je wel moet richten op een bepaalde doelgroep en of dat een specialisatie en niche wel nodig is: hier weer een argument. Het maakt je marketing eenvoudiger en effectiever. Want alleen al het kunnen herkennen van je ideale klant zorgt voor minder ‘ruis’. Je stemt je marketingactiviteiten erop af. En je bent minder onzeker over of het wel om een echte potentiële klant gaat en dus of je je tijd en geld wel zinnig besteedt.

En al die andere leuke mensen?

Wat te doen met mensen die niet in  je niche vallen en die ook weinig contact hebben met potentiële klanten uit je niche? Tja. Ik zeg: denk 2x na voordat je die persoon in je pijplijn brengt. Concentreer je op de mensen die je verder brengen, als klant of doorverwijzer.  Want je kunt nu eenmaal niet alles doen. En zeg nu zelf, als je business lekker loopt dan heb je echt geen tijd voor dingen onder het mom van ‘je weet maar nooit’. Wil je toch wat betekenen voor al die andere mensen en waarde leveren? Doe dat dan op een manier die je weinig extra tijd en energie kost maar waar de ander toch wat aan heeft. Lijkt me een goed compromis!

EN NU JIJ…

Hoe maak jij het onderscheid tussen wel/niet potentiële klant en doorverwijzer? Wat doe je anders met potentiële klanten dan met de niet-gekwalificeerde mensen? Wat betekent dat voor je marketing? Ik hoor het graag. Laat een berichtje achter in de commentaarbox hieronder!

Lees ook:


 Wil jij 2016 een topjaar voor je maken?

Leer dan je ideale klantgroep te vinden én aantrekkelijke producten en programma´s te ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke behoeften van je klant. Want dan bouw je aan een succesvolle business met meer omzet, leukere klanten en meer impact op de wereld. In mijn marketingprogramma ‘MarketingLeap’ werk je aan je verdienmodel, marketingstrategieën, implementatieplannen en -systemen. Iets voor jou? Neem dan nu contact op voor MarketingLeap.