Je was “even” gestopt met marketing en BAM. Je bent ineens in een verlammende situatie beland. Je wil het weer opstarten, maar twijfelt hevig over hoe, waar en waarmee?? Je onzekerheid groeit met de dag. Je inbox is rustiger dan ooit en je telefoon lijkt wel uit te staan. Geen nieuwe afspraken, geen nieuwe klanten, geen nieuwe omzet. Gevalletje marketingparalyse! Herkenbaar? No sweat. Lees hier de 5 concrete stappen om je coachingsbedrijf in no-time weer op de rit te krijgen.

Gevalletje marketing-paralyse. 

Het komt onverwachts op: marketing-paralyse. Het begint vaak met dat gevoel dat je even wel klaar bent met marketing. Vooral in deze tijd, waarin ALLES snel, super-intens en vluchtig voelt. Pff, even pauze. Even geen social media. Geen emails of blogs. Even niet naar die bijeenkomsten om te netwerken. Even-helemaal-niks. 

Weg motivatie.

Maar “even” wordt dagen, weken, soms zelfs maanden. Oepsies. En dan, op een dag is alles ingezakt: je motivatie, je connecties en je omzet. BAM! Je doet helemaal niks meer. Marketing-paralyse, zoals ik het noem. Je wil wel opstarten, maar je twijfelt hevig over hoe dan, waar beginnen en waarmee. Twijfel, twijfel, twijfel. Maar wie twijfelt, neemt geen besluiten. En zonder besluiten, geen actie…

Je marketing-pijplijn droogt op.

Of het nu door schoolvakanties komt, plausibele redenen als ziekte of overlijden van dierbaren of gewoon vanwege de balen hebben (tja, wie kent het niet): de pauze-knop indrukken is zo gedaan. Maar stoppen met marketing is wel degelijk schadelijk. Als we marketing op een laag pitje zetten, riskeren we dat je voorraad aan potentiële klanten waar je zo hard aan gewerkt hebt, op raakt. Een marketing-pijplijn droogt HEEL snel op. Dat geldt voor iedereen.

Mensen vinden alternatieven.

Want als mensen niks van je horen of zien, raken ze hun focus op jou kwijt. De band die je aan het opbouwen was, vervaagt snel. Ze gaan anderen volgen en/of ze gaan op zoek naar alternatieve oplossingen voor hun problemen. Of dat nu een zelfhulp-boek is, een luisterend oor van een goede vriendin, een online cursus of een collega-coach. De urgentie is weg. En dan ben je die potentiele klant(en)voorlopig kwijt.

Het doel van marketing: top of mind zijn.

Onthou: marketing dient één doel: en dat is continu op het netvlies blijven van potentiële klanten. Top of mind zijn. Potentiële klanten informeren, inspireren en intrigeren. MAAR. het gezegde luidt niet voor niets: uit het oog. Uit het hart. En dat is zeker aan de orde als je voor jezelf werkt.

In 5 concrete stappen je coachingsbedrijf weer op de rit. Waar pak je het weer op?

OK, stel je bent gestopt en je wil weer starten. Waar pak je het weer op? Wat kun je het best doen om zo snel mogelijk de boel weer leven in te blazen? 

Het is simpeler dan je denkt! Als je ook maar iets van symptomen van marketing-paralyse herkent: ik ga je er nu van verlossen. Ons doel hier: in 5 concrete stappen je coachingsbedrijf weer op de rit (en er sterker uit te komen!).

STAP 1 Krijg focus op je onmiddellijke doel.

We hebben het hier niet over je high-level, ambitieuze 5-jaren businessdoel. Maar datgene wat je op dit exacte moment, in het hier en nu zou wensen. Is het omzet? Zo ja, hoeveel? Wil je klanten? Zo ja, hoeveel? 

Alles is prima, MITS het super goed voelt en je er wild-enthousiast van wordt, zonder dat je je zorgen gaat maken over het hoe

En maak het meteen concreet. Als je doel x-omzet is: hoeveel nieuwe klanten heb je nodig om dat geld binnen te harken? En: hoeveel kennismakingsgesprekken heb je nodig om tot het aantal nieuwe klanten te komen? En wat is nodig om dat aantal gesprekken in te boeken? Etc.

Maak een break-down. Als je dit concreet hebt, dan is het ook kristalhelder wat het doel van al je komende marketingactiviteiten is. Je focus is weer scherp. DIT is het doel waar je voor gaat!

Vervolgens: bepaal je deadline. Wat is de exacte datum waarop je dit doel gaat halen? Niet denken (want dan krijg je weer allerlei bezwaren), maar voelen: welke datum voelt goed, maakt je enthousiast en blij? Ik zeg: prikken maar!

Gedaan? Gefeliciteerd!! Ik wed dat je je ZOOOOOVEEEL beter voelt.

By the way, je kunt nog hier nog meer lezen over marketingdoelen: DOELEN.

STAP 2 Besluit wat je aanbod wordt.

OK. In 5 concrete stappen je coachingsbedrijf weer op de rit. Stap 1: check! Nu je weet wat je doel is en je deadline is de volgende stap: wat wordt je exacte aanbod? 

Om je op weg te helpen: als ik je in het holst van de nacht wakker maak, je door elkaar schud en in je oor toeter: 

[jouw naam], hoe kan ik met je werken??!!

Dan wil ik dat je me, slaapdronken of niet, exact vertelt wat het is dat je aanbiedt, hoe het heet, hoe lang het duurt, waar we aan gaan werken, wat het resultaat is dat ik kan verwachten, hoeveel het kost en wanneer en hoe ik kan beginnen. 

En hier is een pro-tip: ga voor een aanbod dat je al hebt liggen, wat in het verleden al voor je heeft gewerkt. Misschien dat je het nog iets kunt tweaken of upgraden, maar niet meer dan dat. 

Ga vooral NIET iets nieuws verzinnen! Dat kost een berg tijd, moeite en energie Je riskeert na stap 1 al weer te overvoerd te worden en terug te schieten in je 

Voor tips over je prijs: lees het HIER.

STAP 3 Kies je strategie en hou je eraan!

In 5 concrete stappen je coachingsbedrijf weer op de rit…tijd voor stap 3. Deze stap is voor veel coaches een spannende stap, dus hier is mijn advies: hou het SIMPEL. Ga niet denken aan alles wat je ooit geleerd hebt over marketing, laat al je curssussen en trainingen even in de kast. En kijk niet naar wat anderen doen.

Hier is mijn pro-tip. Stel jezelf deze strategische vraag:

“Welke activiteiten helpen me 1) het snelst en 2) met de grootste kans mijn doel en deadline te halen?”

Maak vervolgens een lijstje van 5 tot 10 simpele en elegante activiteiten die je dagelijks kunt doen. En wat bedoel ik met simpel en elegant? Dat je je niet in alle bochten hoeft te wringen, dat het heel natuurlijk, in plaats van kunstmatig aanvoelt en heel belangrijk: dat je het iedere dag zonder moeite volhoudt. 

Voorbeeldactiviteiten

  • “Iedere dag 1 ex-klant mailen voor een online meetup om te horen hoe het gaat en waar ik kan helpen.”
  • “Iedere dag 1 persoon benaderen die in het verleden een kennismakingsgesprek met mij heeft gehad, maar niet met me ging werken”.
  • “Iedere dag in mijn FB groep posten dat ik deze maand plek heb om met [x] klanten te werken aan [resultaat]…Wie wil meer horen?”
  • “Iedere dag 1 uur werken aan schrijven/publiceren/versturen van een blogpost met een CTA (Call-To-Action) naar een kennismakingsgesprek.”

Dit zijn voorbeelden van 4 simpele en elegante activiteiten die kunnen leiden tot je marketingdoel. Heb je ze geformuleerd, doe ze dagelijks en hou eraan vast!! Niet ineens stoppen met een activiteit om ‘m in te ruilen voor iets waarvan je denkt dat het beter / sneller werkt.  

Fixed strategie, maar flexibel in de tacktiek.

Hou vast aan je strategie. Hooguit kun je van tactiek switchen. Bijvoorbeeld:

“Iedere dag 1 ex-klant whatsappen en chatten om te horen hoe het gaat en waar ik kan helpen.”

Dus de strategie (direct contact) blijft hetzelfde, maar de tacktiek (emailen en een zoom-call vs whatsappen en chatten) pas je aan.

Waarom is het belangrijk dat je vasthoudt aan de strategie?

Omdat je momentum wil opbouwen. Alles wat je steevast blijft herhalen en volhoudt, zal vroeg of laat resultaat geven. Dat is de magic die voortkomt uit volharding. 

Mijn ervaring is dat ik veel coaches veel te vroeg hun strategie zie opgeven, omdat ze denken dat iets anders beter werkt. Ze raken in verleiding door wat ze anderen zien doen en wat anderen hen proberen wijs te maken.

Onthou: als je op ieder konijn jaagt die je ziet, vang je er geen een. Dus kies, focus en hou vol.

Woohooo, je bent al zover gekomen!! Nu is het tijd voor stap 4 om uit die marketingparalyse te raken.

STAP 4 Commiteer je aan de commitment.

Nu je weet wat je exacte doel is, de deadline, je aanbod en welke marketingactiviteiten je iedere dag gaat doen om dat doel te halen, is het tijd om de vierde stap te nemen om uit de marketingparalyse te komen. En stap vier is: commiteer je aan de commitment.

Wat betekent dat? Zeggen dat je iets gaat doen is een ding, maar volhouden een ander ding. De vloek van de eenzame, zelfstandige coach is, dat NIEMAND over je schouder meekijkt en af weet van jouw plannen. En dat maakt dat het heel gemakkelijk en verleidelijk is om een dagje of meer te skippen. Je brein wil je koste wat het kost veilig houden en in de bekende situatie. Dus die fluistert heel geniepige dingen als “joh dat maakt niet uit, ga je lekker morgen weer verder.”

Tja en dat hebben we al geprobeerd, nietwaar? 😉 

Dus daarom wil je je commiteren aan de commitment die je hebt gemaakt. 

Hoe jezelf aan je commitment houden?

Je hebt verschillende opties. Vind bijvoorbeeld een professionele accountability partner. Dat kan een collega zijn, een mentor of je marketing coach bijvoorbeeld. Daar “rapporteer” je je voortgang aan. 

Ook kun je je partner, je familie of je beste vriend(en) informeren over je doel en waarom het belangrijk voor je is om het van de grond te krijgen en het te halen. Vraag begrip of hulp en ze zullen je graag supporten en je de ruimte geven om gefocused en gecommitteerd te blijven.

Tot slot is het tijd voor de laaste stap.

STAP 5 Neem onmiddelijk actie! 

Ga meteen aan de slag. Stel niet uit tot morgen, start meteen. En scoor jezelf iedere dag op de 5-10 dagelijkse acties, zo van: gedaan/niet gedaan. Dat zorgt ervoor dat je zicht krijgt op je prestaties en output. En dat je jezelf wil verbeteren als je een dagje ervoor misschien wat minder hebt gepresteerd.

Als je dat iedere dag volhoudt, zul je zien dat alles in no-time alles weer begint te borrelen. Dat kan zo snel zijn als 30 dagen, maar sommige van mijn klanten hadden binnen 2 weken al hele mooie resultaten. 

Want wat gebeurt er als je iedere dag steevast je actielijstje afwerkt:

Mensen gaan je ineens bellen, je krijgt emails en appjes binnen en allerlei verzoeken via LinkedIn of andere social media. Uit alle onverwachtse hoeken en gaten krijg je ineens aandacht. Dát is de magic van geïnspireerde actie!  

Dat zijn de 5 stappen. Voer ze vandaag nog uit. Want het zal je helpen om in no-time je marketingbedrijf weer op de rit krijgen!

👉 Jouw beurt: geïnspireerd? Ga direct aan de slag. Laat me weten hoe het loopt of als je vragen hebt via info@coachelle.nl of via de chatfunctie op deze pagina. Ik hoor graag van je!!

COACHELLE® is dé marketing-boutique speciaal voor missie-gedreven coaches. Wij leren hen online marketingstrategieën in te zetten voor  klanten ‘on-demand’, zodat ze een volle praktijk bouwen en VEEL meer voldoening, vrijheid en fun ervaren dan ooit.

Wanneer je er klaar voor bent, zijn hier 3 manieren waarop wij je kunnen helpen:

1. Download onze marketingtools speciaal voor coaches. 

Start vandaag nog met de upgrade van je marketing en ervaar hoe simpel het kan zijn.

Ga naar: marketingshop

2. Meld je aan als Casestudy:

We starten de komende maand weer met een handjevol coaches om het enige A-Z marketingsysteem te implementeren dat je nodig hebt voor coachingsklanten on-demand – let op: zonder ingewikkelde techniek, dure advertenties of harde sales.

Ga naar: casestudy

3. Werk 1-1 met Sandra

Als je mijn persoonlijke hulp wil om een volle praktijk te bouwen in recordtijd, zodat je veel meer voldoening, vrijheid EN fun ervaart dan ooit tevoren…stuur me dan hier een privéberichtje via Facebook messenger. Vertel me via de chat iets meer over jezelf, je coachingsbedrijf en waar je aan zou willen werken en ik geef je alle info! Chat hier met me: chat met Sandra.